خورش قورمه‌ سبزی

افزودن به علاقه‌مندی‌ها
نفرات 4 نفر
آماده سازی 20 دقیقه
پخت 210 دقیقه

مواد لازم

راهنما
لوبیا قرمز 1/2 پ
لیموعمانی سیاه 5 عدد
مغز ران گوسفند 400 گ
پیاز (نگینی خرد شده) 2 عدد
زردچوبه 1 ق.چ
زعفران (ساییده و حل شده در آب) 1 ق.س
استاک گوشت 8 پ
سبزی (پاک و ریز خردشده) 450 گ
گرد لیموعمانی 1/2 ق.چ
پودر تخم شنبلیله 1/4 ق.چ
نمک و دانه فلفل سیاه (کوبیده شده) ب.م.ل
پودر شنبليله خشک 1 ق.س
روغن مایع ب.م.ل

سبزی شامل: جعفری (75 گرم)، گشنیز (75 گرم)، اسفناج (125 گرم)، تره (125 گرم) و شنبلیله (50 گرم)

روش تهیه

1

لوبیا قرمز را از 24 ساعت قبل در مقداری آب خیس کنید (در طول خیساندن، 2 تا 3 بار آبِ آن را عوض کنید) سپس هنگام پخت، در آبکش بریزید.

2

روی لیموعمانیها را با چنگال سوراخ کنید و آن­ها را در قابلمهای حاوی 2 پیمانه آب بریزید و بهمدت 15 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بجوشد سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید لیموعمانیها به­مدت 2 ساعت، در همان آب بمانند سپس هنگام مصرف، آن­ها را از آب خارج کنید.

3

گوشت را در قابلمه­ای حاوی آبِ جوش، گوشت را بیاندازید تا بهمدت 5 دقیقه سفید شود. سپس آن را آبکش کنید. گوشت را روی تخته آشپزخانه  قرار دهید و با چاقوی مخصوص سرآشپز، به­صورت مکعبی برش دهید.

4

در قابلمه ای حاوی روغن داغ، گوشت را به آن بیافزایید و تفت دهید (قورمه کردن) تا زمانی که آب آن کشیده شود سپس پیاز را اضافه و تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. سپس زردچوبه را به آن اضافه کنید و تفت دهید. زعفران، لوبیا و استاک را به قابلمه بیافزایید و حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاید.

5

در تابهای حاوی روغنِ داغ، تره، اسفناج و شنبلیله را به­مدت 5 تا 7 دقیقه تفت دهید. پس از اینکه قابلمه حاوی گوشت و لوبیا جوش آمد، مخلوط تره را همراه لیموعمانی به آن بیافزایید، درِ قابلمه را بگذارید و حرارت را ملایم کنید تا خورش بهمدت 3 ساعت و 30 دقیقه بپزد.

6

در تابهای حاوی روغنِ داغ، جعفری و گشنیز را بهمدت 3 تا 4 دقیقه تفت دهید سپس آن را بههمراه گرد لیموعمانی، تخم شنبلیله، مقداری نمک و فلفل سیاه در 60 دقیقه آخر پختِ خورش، به آن بیافزایید. در آخر، شنبلیله خشک را در تابهای حاوی مقداری روغن سریع تفت کم داده سپس آن را روی خورش بریزید و پس از یک جوش، قابلمه را از روی حرارت بردارید و خورش را در ظرف مورد نظر بریزید و به­همراه چلو، سالاد شیرازی و ماست سرو کنید.

نکات آشپزی به روایت سانازسانیا

  • برای تهیه قورمه‌سبزی، از لوبیا به اندازه زیاد استفاده نکنید.
  • سرخ‌کردن بیش از حدِ سبزی، باعث از بین رفتنِ ویتامین‌های آن می‌شود.
  • جدا‌کردن جعفری و گشنیز از سایر سبزی‌ها و افزودن آن‌ در 30 دقیقه آخر پختِ خورش، به این دلیل است که عطر جعفری و گشنیز کاملا‌ حفظ می‌شود.
  • افزودنِ تخم شنبلیله به خورش قورمه‌سبزی، عطر آن را دوبرابر می‌کند.
  • در صورتی‌که مقدار شنبلیله زیاد باشد، باعث تلخی خورش می‌شود، برای رفع این مشکل، بهتر است از شنبلیله خشک نیز استفاده کنید. شنبلیله خشک، علاوه بر اینکه خورش را تلخ نمی‌کند، باعث ایجاد عطر و طعم به یادماندنی نیز در خورش می‌شود.

امتیاز و دیدگاه کاربران

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

پرسش و پاسخ

دوره‌های مرتبط

پرطرفدارترین دستورات غذایی