بیف نارگیلی با برنج زردچوبه ای

افزودن به علاقه‌مندی‌ها
نفرات 4 نفر
آماده سازی 20 دقیقه
پخت 180 دقیقه
بیف نارگیلی با برنج زردچوبه‌ای

مواد لازم

راهنما
فلفل قرمز چيلي خشك 8 عدد
پياز (چهارقاچ‌شده) 2 عدد
زنجبيل تازه (خردشده) 1 عدد
ساقه پيازچه (خردشده) 3 عدد
روغن زيتون (مخصوص سرخ‌كردن) 2 ق.س
گوشت گوساله (مكعبي خردشده) 700 گ
شيرنارگيل 400 م.ل
برنج زردچوبه‌اي طبق دستور داده شده
پودر نارگيل 2 ق.س
برگ بو 1 عدد
قرص عصاره مرغ (پودرشده) 1/2 عدد
عصاره تمرهندي 1 ق.س
شكر (نرم و دانه‌ريز) 1/2 ق.چ
نمك ب.م.ل

2 قاشق چاي‌خوري دانه خردل را در قابلمه‌اي حاوي 2 قاشق سوپ‌خوري روغن مايع، ‌روي حرارت ملايم تفت دهيد تا دانه‌هاي خردل شروع به بالا و پايين پريدن كنند، سپس 2 قاشق چاي‌خوري زردچوبه (پودرشده) را همراه 3 پيمانه برنج، 1/2 4 پيمانه آب و 70 گرم كره به آن بيافزاييد، حرارت را زياد كنيد تا جوش بيايد و آبِ آن كاملاً تبخير شود،‌ سپس حرارت را ملايم كنيد تا برنج به‌مدت 30 دقيقه بپزد و كاملاً دم بكشد.

تمرهندي را به مدت 2 ساعت در مقداري آب جوش خيس کنيد، سپس در صافي بريزيد و با فشار پشتِ قاشق، هسته و پوسته را جدا و عصاره آن را از صافي رد کنيد.

روش تهیه

1

براي تهيه خمير، فلفل‌هاي چيلي را به‌مدت 15 دقيقه در ظرفي حاوي مقداري آب جوش خيس كنيد. پس از اين مدت، آبكش كرده و دانه‌هاي آن را جدا كنيد،‌ سپس نيمي از آن‌ را همراه پياز، زنجبيل و 2 عدد ساقه پيازچه در غذاساز بريزيد و هم بزنيد تا نرم و خميري‌شكل شود.

2

روغن زيتون را در تابه‌ وُك بريزيد و روي حرارت ملايم قرار دهيد تا داغ شود، سپس خمير را در تابه بريزيد و به‌مدت 5 دقيقه تفت دهيد تا سرخ شده و عطر آن خارج شود. گوشت، بقيه پيازچه (نگيني خردشده) و بقيه فلفل‌هاي چيلي (نواري خردشده) را به آن بيافزاييد و تفت دهيد تا گوشت قهوه‌اي‌رنگ شود.

3

شير نارگيل را همراه 250 ميلي‌ليتر آب به تابه بيافزاييد و حرارت را زياد كنيد تا جوش بيايد،‌ سپس حرارت را ملايم كنيد تا 2 ساعت (بدونِ در) بپزد (در مدت زمان پخت، هرازگاهي آن را هم بزنيد). در اين فاصله، برنج زردچوبه‌اي را طبق دستور داده‌شده آماده كنيد.

4

پودر نارگيل را در تابه‌اي روي حرارت ملايم به‌مدت 5 تا 7 دقيقه سرخ كنيد تا طلايي‌رنگ شود، سپس آن را از روي حرارت برداريد و كنار بگذاريد تا سرد شود.

5

پس از پختِ گوشت، پودر نارگيل، برگ بو، پودر قرص عصاره مرغ، عصاره تمرهندي، شكر و نمك را به تابه بيافزاييد و بگذاريد روي حرارت ملايم بماند تا به‌مدت 30 دقيقه ديگر بپزد و كاملاً جا بيافتد. پس از پخت، برگ‌بو را از تابه خارج كنيد. بيف نارگيلي را در ظرف مورد نظر بريزيد و همراه برنج زردچوبه‌اي سرو كنيد.

نکات آشپزی به روایت سانازسانیا

امتیاز و دیدگاه کاربران

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

پرسش و پاسخ

دوره‌های مرتبط

پرطرفدارترین دستورات غذایی