تشخیص تازگی گوشت

تشخیص تازگی گوشت

زمان خرید
•    به ‏دلیل‌این‌که گوشت تازه به‌سرعت فاسد می‏شود، هنگام خرید کلی گوشت، آن را در انتهای تمام خریدها خریداری کنید و اگر زمان خرید گوشت تا رسیدن به منزل، بیش از 30 دقیقه طول می‏کشد، باید گوشت را در ظرف حاوی یخ قرار دهید. 
•    گوشتی را انتخاب کنید که ظاهری مرطوب داشته باشد و رگه ‏های چربی از میان آن‏ها قابل رویت باشد.
•    به تاریخ تولید، انقضاء و مهر دامپزشکی حتماً توجه کنید.
•    گوشت‌های بسته‌بندی‌شده، نباید هیچ سوراخ و پارگی داشته باشند.
•    درصورت خرید گوشت برش ‏خورده، دقت کنید که برش‏ها ضخامت یکنواختی داشته باشند که این امر به پخت یکنواخت گوشت کمک می‏کند. گوشت برش‏ خورده باید دارای سطح مرطوبی باشد که نشانه تازگی برش آن است.
•    گوشت تازه را حتماً بو کنید. گوشت سالم و خوب، نباید بوی غیرطبیعی داشته باشد و سطح آن لزج و چسبناک باشد. 
•    استخوانی که به ‏راحتی و زود شکسته شود و رنگ روشن‏تری داشته باشد، نشانه جوانی دام و مرغوبیت گوشت است.

برای تشخیص تازگی گوشت به‌روش بوکردن، می‌توانید مقداری از گوشت را در قابلمه‌ای حاوی آبِ داغ قرار داده و آن را به‌مدت 10 دقیقه بجوشانید. پس از این مدت، درِ قابلمه را برداشته و بلافاصله آن را بو کنید، سپس گوشت را روی تخته یا سینی قرار داده و با چاقویی تمیز، شکاف عمیقی ایجاد کرده و دوباره آن را بو کنید. گوشت تازه فاقد بوی نامطبوع است.

نگهداری
گوشت خام به‌دلیل وجود باکتری، بسیار مستعد فاسدشدن است و شرایط و نکات لازم برای نگهداری آن باید به‌دقت رعایت شود.
گوشت را پس از خرید از پوشش اولیه آن جدا کرده و در آبکشی قرار دهید تا خونابه آن کاملاً خارج شود، سپس آن را خرد کنید؛ زیرا نگهداری گوشت در قطعات بزرگ مانع نفوذ سرما به قسمت وسط گوشت و مغز استخوان شده و درنتیجه باعث فساد آن می‌شود. اگر می‌خواهید گوشت را طی دو تا سه روز مصرف کنید، آن را با شرایط ذکرشده در یخچال و در غیر این‌صورت با همین شرایط در فریز قرار دهید.
تکه های خورشی را می توانید به مدت 24 ساعت در دمای یک تا سه درجه سانتی گراد و رطوبت 85% یا در دمای 18- درجه سانتی گراد به مدت شش ماه نگهداری کنید.
تکه های روتی و استیک را می توانید به مدت 24 ساعت، در دمای یک تا 3 درجه سانتی گراد و رطوبت 85% یا در دمای 18- درجه سانتی گراد به مدت دو تا سه ماه نگهداری کنید
 

نظرات

مطالب مرتبط

استاک گوشت

استاک گوشت برای انواع سوپ، خوراک، خورش و آش می‌تواند پایه مناسبی باشد و در اصل جایگزینی مناسب برای آب است.

بلانچ

آموزش تکنیک بلانچ کردن

برش مرغ 4 تکه

آموزش مرحله به مرحله برش مرغ به 4 تکه

برش مرغ 8 تکه

آموزش مرحله به مرحله برش مرغ به 8 تکه

پربازدید‌ترین‌ها