خورش مسمای بادنجان

افزودن به علاقه‌مندی‌ها
نفرات 4 نفر
آماده سازی 40 دقیقه
پخت 210 دقیقه
روش پخت مسمای بادمجان

مواد لازم

راهنما
ماهيچه گوساله 600 گ
پیاز خلالی خرد شده 1 عدد
زردچوبه (پودرشده) 1/2 ق.چ
استاک قهوه‌‏ای گوساله رقیق 7 پ
زعفران (ساییده و حل شده در آب) 1 ق.س
بادنجان قلمي 8 عدد
نمک - ب.م.ل
رب‏ گوجه‏‌فرنگي 2 ق.س
رب‏ غوره 3 ق.س
شکر 1 ق.س
آرد گندم (الک شده) 1 ق.س
کره 1 ق.س
استاک غلیظ 1 پ
غوره 1/2 پ
گوجه‏‌فرنگي (دونیم شده) 4 عدد
روغن مايع (مخصوص سرخ کردن) - ب.م.ل

در صورت تمایل، می‌توانید به‌جای استاک گوشت رقیق، از همان مقدار آب به‌همراه 2 عدد قرص عصاره گوشت استفاده کنید.

به‌ جای استاک غلیظ از همان مقدار آب همراه نصف قرص عصاره گوشت استفاده کنید.

آماده سازی

برای تهیه مسمای بادنجان، حتما از بادنجانهای چین اول استفاده کنید تا تلخی و تندی نداشته باشند. 

سرخکردنِ کامل بادنجان، طعم دلپذیرتری به مسمای بادنجان میبخشد، فقط پس از سرخکردن، حتما بادنجانها را روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آنها، کاملا گرفته شود.

از افزودنِ فلفل به بادنجان پرهیز کنید زیرا باعث ایجاد طعم نامطلوب و تشدید تندی و تیزیِ بادنجان میشود. با حذفکردنِ فلفل و اضافهکردنِ شکر، میتوانید بادنجانی با طعم کمی شیرین و لذیذ تهیه کنید.

میتوانید پس از پختِ گوشتِ خورش، مقداری از آبِ آن را جدا کنید. بادنجان و گوجهفرنگی را در قابلمهای دیگر بههمراه آبِ گوشت بپزید و هنگام سرو، در ظرف موردنظر و کنار گوشت قرار دهید.

تفتدادن آرد با کره، روی حرارت ملایم، باعث میشود خورش، لعاب بیشتری داشته باشد.

        • افزودنِ رب غوره به خورش مسما، طعم آن را کاملا متفاوت و لذیذتر میکند.

وسایل مورد نیاز: قابلمه/ آبکش/ تخته آشپزخانه/ چاقوی مخصوص سرآشپز/ قاشق چوبی/ تابه/ حوله کاغذی

 

روش تهیه

1

گوشت را به اصطلاح سفید کنید (در قابلمهای حاوی آبِ جوش، گوشت را بیاندازید تا بهمدت 5 دقیقه سفید شود) سپس آن را آبکش کنید. گوشت را روی تخته آشپزخانه  قرار دهید و با چاقوی مخصوص سرآشپز، بهصورت اُتسوبوکو  برش دهید.

2

در قابلمه ای حاوی روغن داغ، گوشت را به آن بیافزایید و تفت دهید(قورمه کردن) تا زمانی که آب آن کشیده شود سپس پیاز را اضافه و تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. پس از آن، زردچوبه را اضافه کرده و کاملا تفت دهید. استاک رقیق را به گوشت بیافزایید و حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاید. زمانیکه جوش آمد، زعفران را به قابلمه اضافه کنید. حرارت را ملایم کنید و درِ قابلمه را بگذارید تا گوشت بهمدت 3 ساعت و 30 دقیقه بپزد.

3

بادنجانها را پوست بگیرید سپس آنها را به کمی نمک آغشته کنید و بگذارید بهمدت 30 دقیقه بمانند تا تلخی و تندی آنها کاملا گرفته شود. پس از این مدت، با حوله کاغذی نمکِ آنها را بگیرید. بادنجانها را در تابهای حاوی روغنِ داغ، از هر دو طرف سرخ کنید سپس روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغنِ اضافی آنها گرفته شود.

4

در ۴۵ دقیقه آخر پخت، ربگوجهفرنگی را در تابهای حاوی روغنِ داغ، تفت دهید سپس آن را بههمراه رب غوره به خورش بیافزایید و مخلوط کنید سپس بادنجان، کمی نمک و شکر را به قابلمه بیافزایید.

5

در 20 دقیقه آخر پخت، آرد و کره را در تابهای روی حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود سپس استاک غلیظ را به آن بیافزایید تا رقیق شود (دقت کنید هنگام اضافهکردنِ استاک، آرد گلوله نشود؛ اگر گلوله شد، آن را از صافی عبور دهید تا صاف و یکدست شود) سپس آن را به خورش بیافزایید و بگذارید خورش کاملا جا بیافتد.

6

در 5 دقیقه آخر پختِ خورش، غوره و گوجهفرنگی را به آن بیافزایید و بگذارید خورش کاملا جا بیافتد مسمای بادنجان را در ظرف مورد نظر بریزید و به‌‏همراه چلو سرو کنید.

نکات آشپزی به روایت سانازسانیا

  • رب غوره: غوره را پس از تمیزکردن، در قابلمه‏ای لعابی ریخته، روی آن نمک بریزید. درِ آن را بگذارید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملاً پخته و نرم شود سپس آن را از صافی عبور داده و مجدداً روی حرارت ملایم قرار دهید تا غلیظ شود. توجه داشته باشید حرارت حتماً ملایم باشد. در اواخر پخت، آن را گهگاهی هم بزنید؛ زیرا غوره سریعاً می‏سوزد.

امتیاز و دیدگاه کاربران

با سلام و احترام و ممنون از غذاها ی خوشمزه تون عاشق خودتون و غذاهاتون هستم .در این غذا تعداد بادمجون ملاک نیست چون ممکن کوچیک یا بزرگ باشن لطفا بفرمایید بعد از سرخ شدن حدودا چند گرم باشند

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

پرسش و پاسخ

دوره‌های مرتبط

پرطرفدارترین دستورات غذایی