غذای ایرانی؛ منویی به وسعت ایران

غذای ایرانی؛ منویی به وسعت ایران

هرچند امروزه به دلیل مشغله‌ها و دغدغه‌هایی که خانواده‌های ایرانی برای خود ایجاد کرده‌اند، فست‌فودها سهم قابل توجهی از سبک خوراک را در ایران به خود اختصاص داده‌اند، اما واقعیت امر این است که هیچ چیز نمی‌تواند جای غذاهای ایرانی را برای ما پُر کند. در واقع، غذاهای ملل و فست‌فودها هر چقدر هم که تلاش خود را به کار گیرند، نمی‌توانند از غذای ایرانی سبقت بگیرند. مصداق بارز این مدعا، انواع غذای ایرانی در منوی جشن‌های عروسی است؛ از زرشک پلو و باقلا پلو گرفته تا کباب کوبیده و جوجه کباب همه از غذاهای خوشمزه ایرانی بوده که پای ثابت جشن‌ها و میهمانی‌ها هستند. 
به عبارت دیگر، هر چند هم که در طول هفته دل به غذاهای مختلف فرنگی سپرده باشیم، اما آخر هفته یا به بهانه حضور در خانه مادر و مادربزرگ، قطعا میهمان یک غذای سنتی یا یک غذای ساده ایرانی خواهیم بود و یا به بهانه پیک‌نیک رفتن و در طبیعت روز را سر کردن، جوجه کباب به راه می‌اندازیم و این یعنی یکه تازی غذای ایرانی تا همیشه ادامه خواهد داشت. 

 

هر شهر یک غذا

شاید اگر کسی به یکباره از ما نام چند غذای ایرانی را سوال کند، نام‌هایی همچون قورمه سبزی، قیمه و فسنجان، آبگوشت و کباب کوبیده به ذهنمان خطور کند و تصورمان این باشد که تعداد غذاهای ایرانی محدود است. اما باید بدانید که فرهنگ آشپزی ایرانی غنی از انواع غذای سنتی، غذای محلی و انواع غذای تند و شیرین است. به جرات می‌توان گفت ایران تنها کشوری است که هر پهنه از آن، فرهنگ غذایی خاص و منحصر به فرد خود را دارد و همه با هم در یک قاب «آشپزی ایرانی» را تعریف می‌کنند. به عنوان مثال، اگر به شمال کشور سفر کنیم، با سبک غذایی متفاوتی روبرو می‌شویم که از ادویه و چاشنی‌های خاصی برای طعم‌دار کردن غذاهای خود استفاده می‌کنند. غذاهایی مثل خورش فسنجان، باقلا قاتق، باقلا واویج، سیر واویج، انار بیج، سیر قلیه، واویشکا، آلو مسما، ترشه تره، میرزا قاسمی، مرغ ترش، مرغ ناردونی، ماهی شکم پر، کال کباب و ... از جمله غذاهای محلی خطه شمال کشور هستند. حال اگر به نقطه مقابل، یعنی شهرهای جنوبی کشور سفر کنیم، با فرهنگ غذایی کاملا متفاوت مواجه می‌شویم که هیچ شباهتی از نظر طعم و مزه با غذاهای شمالی ندارند. این در حالی است که هر دو خطه یک وجه مشترک دارند و آن زندگی در کنار دریاست. قلیه ماهی، سمبوسه، فلافل، دال عدس، بلالیت، نان چم چمو، قیمه بوشهری، دمی لخلاخ، هواری میگو، دو پیازه و ... از جمله غذاهای جنوبی کشور است. فارغ از خطه شمال و جنوب کشور، همانطور که پیش‌تر گفته شد، هر شهری از ایران، تنوع غذایی خاص خود را دارد که از آن جمله می‌توان به خورش خلال و دنده کباب کرمانشاه، پلو مرغ، زیره پلو و اشکنه کرمان، آش جو و آش ترخینه اراک، شله مشهدی و شیشلیک مشهد، خورش ماست و بریانی اصفهان و ... اشاره کرد. 

 

غذاهای مناسبتی 

هر چند فرهنگ غذایی ایرانیان بسیار متنوع است و هر خطه از آن به فراخور موقعیت جغرافیایی خود، غذاهای مخصوص به خود را دارد، اما بعضی از غذاها هستند که در روز و مناسبت‌های خاصی در سفره ایرانیان مشترک هستند. به عبارتی، همانطور که هر شهری، فرهنگ غذایی خود را دارد، مناسبت‌هایی همچون نوروز، یلدا، چهارشنبه‌سوری و ... غذاهای مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال، رشته پلو یا سبزی پلو با ماهی از جمله غذاهایی است که اکثر خانواده‌های ایرانی در شب سال نو تهیه می‌کنند و به غذای نوروز یا غذای عید معروف‌اند که هر کدام فلسفه خاص خود را دارد. مثلا ایرانیان در گذشته رشته پلو را با این نیت در شب سال نو تهیه می‌کردند که بتوانند رشته کار را از همان ابتدا در دست بگیرند. یا در سفره شب یلدا، غذاها و دسرهایی که با انار یا کدو تهیه می‌شوند، قطعا حضوری پررنگ دارند. 

 

سبزی پلو با ماهی

 

سفر به کشورهای دیگر

غذاهای ایرانی که محبوبیت خود را مدیون طعم و رنگ و همچنین برخورداری از ریزمغذی‌ها هستند - همانند غذاهای کشورهای مختلف که به همه جای دنیای سفر کرده‌اند – یا به بسیاری از کشورهای سفر کرده‌اند و جزیی از منوی رستوران‌ها شده‌اند یا باب میل گردشگران خارجی هستند. شاید یکی از دلایل این موضوع، حضور ایرانیان در کشورهای دیگر باشد که باعث گشایش و راه‌اندازی رستوران غذاهای ایرانی باشد. به عنوان مثال، رستوران غذاهای ایرانی در آمریکا از آن جمله است. علاوه بر این، کیترینگ‌های خوش‌نامی چون «هانی» علاوه بر انجام فعالیت‌های خود، برای معرفی غذاهای ایرانی به خارج از کشور، به عنوان رسالت فرهنگی خود، فروش و ارسال غذاهای سنتی ایرانی و ... را با بسته‌بندی مناسب به کشورهای اروپایی، کانادا و ... در برنامه کار خود دارد و جامعه جهانی را با فرهنگ غذایی ایرانیان آشنا می‌کند. 

 

مهارت در آشپزی ایرانی

هر چند آموزش بسیاری از غذاهای ایرانی به صورت موروثی در خانواده‌ها دست به دست می‌شود، اما هر کدام، تکنیک‌ها و راز و رمزهایی دارد که برای مسلط شدن به آنها باید دانست. در واقع، سبک آشپزی ایرانی پر از مهارت است که باید رعایت شود. آموزشگاه آشپزی سانازسانیا به عنوان نخستین آموزشگاه تخصصی آشپزی، آموزش انواع غذاهای ایرانی را در دوره آشپزی ایرانی به صورت آنلاین و حضوری در برنامه آموزشی خود دارد. دوره آشپزی ایرانی در 8 روز ورکشاپی برگزار می‌شود. در منوی آموزشی این دوره، آموزش انواع صبحانه، انواع آش، انواع پیش غذا و دسر، آموزش انواع خورش و پلو وجود دارد. لازم به ذکر است که بسیاری از غذاهای پرطرفدار و محبوب شهرهای مختلف نیز در این منو وجود دارند. 
نکته مهم‌تر اینکه با شرکت در این دوره و مسلط شدن به مهارت‌های ضروری برای آشپزی ایرانی، علاوه بر دریافت مدرک داخلی ساناز سانیا، می‌توانید برای دریافت مدرک فنی و حرفه ای آشپزی نیز اقدام کنید. پس از قبولی در آزمون فنی و حرفه‌ای، مدرک بین المللی آشپزی دریافت کنید؛ این مدرک قابل ترجمه است. علاوه بر این، مهاجرت با مدرک فنی و حرفه ای برای افرادی که به دنبال مهاجرت هستند، بسیار کارامد خواهد بود. 
 


 

نظرات

مطالب مرتبط

تلخ، اما پُر از خاصیت‌های شیرین

تحقیقات صورت‌گرفته روی شکلات نشان داد که مصرف شکلات می‌تواند به رگ‌ها و عروق قلب کمک کند و شکلات تلخ تا ۳۷ درصد احتمال خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

4 قدم اساسی برای مبارزه با سرماخوردگی

سرماخوردگي تقريباً شايع‌ترين بيماري بين دانش‌آموزان در ايام مدرسه است که به شکل‌هاي مختلف آن‌ها را درگير کرده و براي مدتي از درس و مدرسه باز مي‌دارد.

آشـــپزي با شـلغم؛ آمپول گياهـــي

شلغم به‌دليل داشتن ويتامين و خواص معدني‌ زياد، از صيفي‌جات مهم به‌شمار مي‌آيد و مصرف آن در زمستان به منظور تضمین سلامتی بسیار توصیه شده.

اگر از رژیم گیاه خواری تبعیت می‌کنید، حتماً بخوانید

اگر از یک رژیم گیاهخواری تبعیت می‌کنید باید بدانید که این رژیم نیز نقص‌هایی دارد که باعث می‌شود بدن از یک سری مواد مغذی محروم بماند.

پربازدید‌ترین‌ها