آشنایی با تمرینات هوازی

آشنایی با تمرینات هوازی

به ورزش‌هایی که به‌طور مستمر بیش از ۲ دقیقه طول می‌کشند و ضربان قلب در هنگام انجام تمرین، کمتر از ۷۰ درصد حداکثر ضربان قلب باشد، تمرینات هوازی مي‌گويند. دویدن، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا از انواع تمرینات هوازی هستند. تمرینات هوازی به دو روش انجام مي‌شوند:

روش تداومی
روش اینتروال


در روش تداومی، فرد بدون استراحت به تمرین می‌پردازد، مثلاً ۲۰ دقیقه دویدن بدون استراحت، ولی در روش اينتروال فرد مابین تمرین کردن، استراحت می‌کند.

‎معمولاً زمان استراحت با زمان فعالیت در تمرینات اينتروال برابر است؛ به‌عنوان مثال یک دقیقه دویدن، یک دقیقه استراحت، یک تمرین اینتروال محسوب مي‌شود.

انرژی مورد نیاز برای انجام تمرینات هوازی از گلوکز و چربی تامین می‌شود؛ بنابراین برای کاهش چربی خون و یا کاهش وزن چربی بدن، تمرین هوازی بهترین نوع تمرین است.

 

تمرينات پلايومتريك

تمرینات پلایومتریک باعث افزايش توان هوازي عضلات مي‌شوند كه شامل انجام تمرينات با انواع جهش و پرش است، مثل انجام شنای سوئدی با پرش. براي انجام اين‌گونه تمرينات بايد از آمادگي جسماني بالايي برخوردار بود.

 

تمرينات ايستگاهي

این تمرینات شباهت زيادي به تمرينات اينتروال دارد و به‌صورت تمرين و استراحت متناوب انجام مي‌شود؛ هرچه تمرين سبك‌تر، استراحت كمتر و برعكس؛ درواقع، استراحت هر حركت به‌شدت هر حركت بستگي دارد.

 

تمرين با وزنه

این نوع تمرین نیز به این صورت است که معمولاً تمرين با وزنه‌هاي سنگين با تكرار پايين و تمرين با وزنه سبك با تكرار بالا انجام مي‌شود.

 

نکته‌ای كه در تمرين با وزنه اهميت دارد، دو اصل اضافه‌بار و اصل سيستماتيك تمريني هستند؛ اصل اضافه بار يعني زمانی شدت تمرين افزايش مي‌یابد كه بدن به يك سيستم شدت عادت نكند، زيرا در اين‌صورت پيشرفت به كندي انجام مي‌گيرد.

در اصل سيستماتيک، نظم و ترتيب اجراي حركات بسيار مهم هستند؛ يعني بايد ابتدا عضلات بزرگ‌تر را تمرين داد؛ به‌عنوان مثال در عضلات بالاتنه، عضلات سينه نسبت به جلو بازو يا پشت بازو اولويت دارند.

نظرات

مطالب مرتبط

آشنایی با تمرینات بدن‌سازی

بسیاری از افراد به باشگاه‌های بدن‌سازی می‌روند و تمرین‌ ورزشی انجام می‌دهند و همین تمرین‌ها باعث تقویت توان آن‌ها می‌شود.

حفظ تناسب اندام

می‌توان با رعایت یک سری نکات کلیدی و انجام کارهای ساده، هم از تعطیلات لذت بُرد و هم تناسب اندام را حفظ کنیم.

باورهای غلط در مورد مصرف آجیل

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد همچنان مبهم باقی مانده، این است که آیا خوردن آجیل باعث چاقی می‌شود یا خیر؟!

با کلسترول بالا چه کنیم؟

کلسترول بالا یکی از مشکلات جدی در جامعه امروز به شمار می‌رود و پرهیز از برخی خوراکی‌ها یکی از بهترین‌ راهکارها برای حل این بحران سلامتی محسوب می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها