نگاهی به فلافل؛ خوشمزه محبوب آبادانی‌ها

نگاهی به فلافل؛ خوشمزه محبوب آبادانی‌ها

فلافل، بدون شک یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین خوردنی‌هایی است که در تمام‌ خیابان‌ها می‌توان شاهد حضور آن بود. با همان اندازه و ابعاد کوچک خود، دست‌کم در دو شکل نقش‌آفرینی می‌کند. یعنی هم به عنوان ساندویچ سرو می‌شود و هم به عنوان فینگرفود در میز میهمانی ابراز وجود می‌کند. به جرات می‌توان گفت کسی نیست که طعم این توپک‌های خوشمزه را تجربه نکرده باشد. به عبارتی، فلافل طعمی برای همه ذائقه‌هاست. 

 

خاستگاه فلافل

آنطور که کارشناسان و مورخان حوزه غذا در مورد خاستگاه فلافل به اجماع نظر رسیدند این است که ریشه این غذا در سواحل شرقی و جنوبی مدیترانه است. بسیاری بر این باورند که فلافل نخستین بار در مصر تهیه شد که ماده اصلی آن باقلا بود؛ چرا که باقلا در عربی «فول» نامیده می‌شود. از این رو، می‌توان گفت که ریشه واژه فلافل از فول است. برخی دیگر هم خاستگاه فلافل را لبنان می‌دانند. از سوی دیگر، اما بقیه مورخان اعتقاد دارند ریشه فلافل از فلفل است چرا که در تهیه آن از انواع سس و ادویه‌های تند استفاده می‌شود. برای قوت بخشیدن به این دیدگاه، جالب است بدانید نجف دریابندری در کتاب مستطاب آشپزی، فلافل را جمع مکسر فلفل می‌داند. فارغ از تمام اینها، مساله‌ مهم این است که در تمام کشورها، این غذا را با نام «فلافل» می‌شناسند. 
نخستین بار، در سال 1882 در خاطرات یک انگلیسی، نام فلافل به چشم می‌خورد؛ او در خاطرات خود به ورود تعدادی انگلیسی در جریان استعمار مصر، به این کشور برای کشف عتیقه اشاره می‌کند. افسرهای انگلیسی از هند به مصر اعزام می‌شوند و از آنجایی که به طعم غذاهای هندی عادت داشتند، دستور پخت غذایی هندی را به آشپزهای مصری دادند که شباهت زیادی به فلافل امروزی داشت، با این تفاوت که به جای نخود از عدس تهیه می‌شد. 

 

روز جهانی فلافل

فلافل در مسیر طول و دراز خود و با وجود فراز و نشیب‌هایی که تا به امروز داشته، موفق شده تا خود را به تمام جهانیان معرفی کند و در تمام کشورها غذایی شناخته شده باشد. همین امر سبب شده تا فلافل هم مانند بسیاری از غذاها، جایی در تقویم غذایی برای خود باز کند و 12 ژوئن (22 خرداد) را تحت عنوان «روز جهانی فلافل» به خود اختصاص دهد. این روز به قدری مورد توجه علاقه‌مندان غذا و خوراک قرار گرفت که حتی مک دونالدز نیز نسخه‌ای از فلافل خود را تحت عنوان «مک فلافل» در منوی خود قرار داده است. 
آموزشگاه سانازسانیا به عنوان نخستین آموزشگاه تخصصی آشپزی در ایران، دوره‌هایی را در برنامه آموزشی خود دارد که آموزش طرز تهیه فلافل هم از جمله آنهاست. با شرکت در دوره‌های آموزشی آشپزی و شیرینی پزی در آکادمی تخصصی سانازسانیا و گذراندن آنها، می‌توانید علاوه بر دریافت مدرک داخلی آموزشگاه، با ثبت نام در آزمون فنی حرفه ای و قبولی در آن، مدرک معتبر فنی و حرفه ای را دریافت کنید که مدرکی بین المللی و قابل ترجمه است. 

 

فلافل در آبادان

هرچند خاستگاه فلافل کشورهای عربی نظیر مصر و لبنان هستند، اما فلافل در شهرهای جنوبی به ویژه در آبادان، هویت خاص خود را دارد و به نوعی یک غذای محلی آبادانی نیز در نظر گرفته می‌شود که آبادانی‌ها خیلی به آن می‌نازند. این غذا به‌دلیل داشتن نخود، به‌عنوان ماده اصلی آن، بسیار مقوی است و یكی از ارزان‌ترین فست‌فودها محسوب می‌شود. وقتی حرف از فلافل در آبادان می‌شود، مردم این شهر طوری از فلافل می‌گویند که این شک و شبهه در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود که فلافل اصالتا آبادانی است و از این شهر به جهان معرفی شده. در تمام سطح شهر آبادان، مغازه‌هایی وجود دارند که هر کدام مدعی فلافل اصل آبادانی هستند. به عنوان مثال، فلافلی اکبر برزیلی و اسامی شبیه به این از جمله مغازه‌های معروف فلافل فروشی در آبادان هستند. سسی که در کنار فلافل استفاده می‌شود هم خیلی مهم است. در فلافل‌های سبک آبادانی، سس انبه بیشتر از سایر سس‌ها استفاده می‌شود. فلافل آبادانی نقش خود را به قدری خوب ایفا کرده و در ذهن مخاطب نفوذ کرده که بسیاری از مغازه‌های فلافل فروشی در تهران و سایر شهرها نیز، برای جذب مشتری عنوان فلافل آبادانی یا فلافل اصل آبادان یا فلافل جنوبی را انتخاب کرده‌اند. صرفنظر از تمام این‌ها، فلافل به جهت عدم داشتن گوشت و مرغ در ترکیبات خود، به یکی از گزینه‌های عالی برای گیاهخواران تبدیل شده است. همچنین در بین غذاهای فست‌فودی، غذایی سالم محسوب می‌شود چرا که هیچ ماده مضر و فرآوری‌شده در ترکیبات آن استفاده نمی‌شود. 

 

فلافل در لشگرآباد اهواز

عامو... اینا که فلافل نیس، فلافل می‌خوای بیا ببرمت لشگرآباد اهواز تا ببینی فلافل یعنی چه..! این واکنش با لهجه شیرین یک جنوبی به دعوت احتمالی شما از او برای خوردن یک وعده فلافل در تهران است! دلیل آن هم روشن است. فلافل از غذاهای لذیذی است که خاستگاه اصلی آن کشورهای عربی است و اصلی‌ترین آن‌ها در بازار ایران تهیه و عرضه می‌شود. با این وجود، تردیدی نیست که هیجانِ خوردن این غذا در مواقعی که از خوردن یک شاتوبریان در رستوران‌های لوکس و مجلل خسته شده باشید، قابل چشم‌پوشی نیست! لذا اگر قصد تجربه تهیه و میل کردن فلافل را در منزل دارید، همین حالا آستین‌ها رو بالا بزنید و با تهیه آن خودتان را میهمان یک غذای عربی کنید.

 

فلافل

 

طرز تهیه فلافل جنوبی
مواد لازم (برای 4 نفر):

نخود / 500 گرم
پیاز (دو نیم‌شده) / 1 عدد
گوجه‌فرنگی (بلانچ و چهارقاچ‌شده) / 3 عدد
فلفل دلمه‌ای سبز (خرد‌شده) / 1/2 عدد
سیر / 1 حبه
جعفری (پاک و خردشده) / 1/2 پیمانه 
گشنیز (پاک و خردشده) / 1/2 پیمانه 
نمک / 2 قاشق چای‌خوری 
فلفل سیاه و قرمز (پودرشده) / جمعاً 1  قاشق چای‌خوری 
زردچوبه (پودرشده) / 1 قاشق چای‌خوری 
بیکینگ‌پودر / 1/2 قاشق چای‌خوری 
دارچین (پودرشده) / 1/4  قاشق چای‌خوری 
روغن مایع (مخصوص سرخ‌کردن) / به مقدار لازم
روش تهیه:
1.نخود خیس‌شده را آبکش کرده، سپس به‌همراه پیاز، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، سیر، جعفری و گشنیز از چرخ‌گوشت رد کنید؛
2.نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه، بیکینگ‌پودر و دارچین را به مایه نخود اضافه کرده و مخلوط کنید، سپس دوبارِ دیگر از چرخ‌گوشت رد کنید؛
3.در تابه‌ای گود، مقداری روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود؛ 
4.مواد را به وسیله قالبِ فلافل، قالب بزنید یا به وسیله قاشق به آن فرم دهید، سپس در تابه‌ حاوی روغنِ داغ قرار دهید تا سرخ شوند (مقدار روغن باید در حدی باشد که کاملاً روی فلافل‌ها را بپوشاند)؛ پس از سرخ شدن، فلافل‌ها را در ظرفی مناسب قرار دهید و سرو کنید.

نکته:
 توجه داشته باشید که نخود را حتماً باید از قبل خیس کنید؛ در غیر این‌صورت، فلافل سفت خواهد شد یا در روغن باز می‌شود.
 روغن برای سرخ کردن فلافل نباید به اندازه‌ای داغ باشد که پس از انداختن فلافل در آن، به سرعت رنگ بگیرد و نه آنقدر سرد باشد که فلافل مقدار زیادی روغن به‌خود جذب کند.

پیشنهاد:
در صورت تمایل، می‌توانید بیکینگ‌پودر را از مواد فلافل حذف کنید که در این‌صورت، فلافل پفِ کمتری خواهد کرد.
مایه فلافل را می‌توانید در کیسه پلاستیکی ریخته و در فریزر به‌مدت دو ماه نگهداری کنید.
 

 

نظرات

مطالب مرتبط

تلخ، اما پُر از خاصیت‌های شیرین

تحقیقات صورت‌گرفته روی شکلات نشان داد که مصرف شکلات می‌تواند به رگ‌ها و عروق قلب کمک کند و شکلات تلخ تا ۳۷ درصد احتمال خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

4 قدم اساسی برای مبارزه با سرماخوردگی

سرماخوردگي تقريباً شايع‌ترين بيماري بين دانش‌آموزان در ايام مدرسه است که به شکل‌هاي مختلف آن‌ها را درگير کرده و براي مدتي از درس و مدرسه باز مي‌دارد.

آشـــپزي با شـلغم؛ آمپول گياهـــي

شلغم به‌دليل داشتن ويتامين و خواص معدني‌ زياد، از صيفي‌جات مهم به‌شمار مي‌آيد و مصرف آن در زمستان به منظور تضمین سلامتی بسیار توصیه شده.

اگر از رژیم گیاه خواری تبعیت می‌کنید، حتماً بخوانید

اگر از یک رژیم گیاهخواری تبعیت می‌کنید باید بدانید که این رژیم نیز نقص‌هایی دارد که باعث می‌شود بدن از یک سری مواد مغذی محروم بماند.

پربازدید‌ترین‌ها