سبزی پلو با ماهی

افزودن به علاقه‌مندی‌ها
نفرات 4 نفر
آماده سازی 20 دقیقه
پخت 30 دقیقه
طرز تهیه سبزی پلو با ماهی شب عید

مواد لازم

راهنما
آب نارنج 1/3 پ
سیر (کوبیده‌شده) 4 عدد
زنجبیل رنده شده 1 ق.س
روغن زیتون 1/4 پ
زعفران 4 ق.س
نمك و دانه فلفل سياه (كوبيده‌شده) - ب.م.ل
ماهی سالمون (4تکه خردشده) 800 گ
تخم‌مرغ 2 عدد
پنیر پارمزان (پودرشده) 200 گ
برنج 3 پ
سبزی (پاک و خردشده) 250 گ
روغن مایع (مخصوص سرخ کردن) - ب.م.ل
برگ کاهو (شسته‌شده) - ب.م.ل
کره 100 گ

میزان اعلام شده معادل 4 حبه می‌باشد

سبزی شامل: تره، جعفری، گشنیز و شبت (از هر کدام به یک اندازه)

آماده سازی

رسم است که در اولین شب پس از سال تحویل، سبزی‌پلو با ماهی سرو شود، که بهتر است در کنار آن، از ماهی دودی نیز استفاده گردد؛ در این‌صورت داخل پوست نارنج دونیم‌شده را کاغذ آلومینیومی قرار داده، ماهی دودی تکه‌تکه‌شده را داخل آن بگذارید و روی برنج قرار دهید تا زمانی‌که برنج دم می‌کشد، ماهی دودی هم آماده شود و عطر نارنج در ظرف غذا پخش گردد.

روش تهیه

1

آب نارنج را همراه سیر، زنجبیل، روغن زیتون، نیمی از زعفران، مقداري نمك و فلفل سياه در ظرفي بريزيد و هم بزنيد، سپس تكه‌هاي ماهي را به آن بيافزاييد و زيرو رو كنيد. روي ظرف را با سلفون بپوشانيد و به‌مدت 20 دقيقه در يخچال استراحت دهيد.

2

تخم‌مرغ‌ها را در ظرفي بريزيد و با همزن دستي هم بزنيد تا زرده و سفيده آن‌ها كاملاً با يكديگر مخلوط شوند. ماهي را از يخچال و مواد مرينيت خارج كرده و در ظرفي حاوي پنير پارمزان بغلتانيد، سپس به تخم‌مرغ آغشته كرده و در آخر، مجدداً در پنير پارمزان بغلتانيد و به‌مدت 30 دقيقه ديگر در يخچال قرار دهيد.

3

در اين فاصله، برنج خيس و آبكش‌شده را داخل ‏قابلمه‏ای حاوی مقداري آب جوش بریزید و به‌مدت 10 تا 14 دقیقه روی حرارت زیاد قرار دهید تا آماده شود، سپس آبکش کنید.

4

سبزی را با مقداری نمک در ظرفی مخلوط کنید.

5

در قابلمه‌ای حاوی مقداری روغن داغ، برگ‌های درشت و سبزرنگ کاهو را پس از شستن و خشک‌کردن، از سمت برجستگی و به‌صورت دو یا سه لایه، کفِ قابلمه روی یکدیگر بچینید و روی آن، مقداری برنج، سپس مقداری سبزی بریزید و به همین‌ترتیب سبزی را لابه‌لای برنج بریزید و روی آن را با برنج سفید بپوشانید. سیر را روی آن بریزید، درِ قابلمه را بگذارید و حرارت را زیاد کنید تا بخار برنج بلند شود.

6

کره را با 3 قاشق سوپ‌خوری روغن مایع روی حرارت ملایم داغ کنید. زمانی‌که بخار برنج بلند شد، روی آن بریزید. بقیه زعفران را نیز در گوشه‌ای از برنج بریزید. درِ قابلمه را بگذارید و حرارت را ملایم کنید تا به‌مدت 30 دقیقه دم بکشد. 

7

فیله ماهی‌ها را در تابه‌اي حاوي روغنِ داغ، روي حرارت ملايم از هر دوطرف سرخ كنيد تا كاملاً سرخ و طلايي‌رنگ شوند. پس از پختِ سبزی‌پلو، آن را هم بزنید، در ظرف مورد نظر بکشید و همراه ماهی سرخ‌شده، سرو کنید.

نکات آشپزی به روایت سانازسانیا

  • افزودنِ نمک به سبزی، باعث می‌شود تا دانه‌های سبزی در هنگام پخت، به یکدیگر نچسبند.

امتیاز و دیدگاه کاربران

عالی بود

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

پرسش و پاسخ

دوره‌های مرتبط

پرطرفدارترین دستورات غذایی