ته چین مرغ

افزودن به علاقه‌مندی‌ها
نفرات 4 نفر
آماده سازی 20 دقیقه
پخت 90 دقیقه
طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی و خوشمزه

مواد لازم

راهنما
بادنجان (بدون پوست و حلقه‌ای خرد و تلخي‌گرفته‌شده) 5 عدد
روغن مایع (مخصوص سرخ‌کردن) ب.م.ل
سینه مرغ (مكعبي خردشده) 400 گ
نمک و دانه فلفل سياه (كوبيده‌شده) ب.م.ل
تخم‌مرغ 2 عدد
ماست چکیده (ترش) 1 1/4 پ
زعفران (ساییده و حل شده در آب) 1/4 پ
کره یا روغن جامد (ذوب‌شده) 60 گ
برنج 3 پ

روش تهیه

1

برای ته دیگه ته چین مرغ بهتره است حلقه‌های بادمجان را در تابه‌اي حاوي روغنِ داغ، روي حرارت ملايم از يک طرف سرخ کنيد، سپس روي حوله کاغذی قرار دهيد تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

2

تکه‌هاي مرغ را با مقداري نمک و فلفل سياه مزه‌دار کنيد، سپس آن ها را در تابه‌اي حاوي روغنِ داغ، تفت دهيد تا طلايي‌رنگ شوند. 

3

تخم‌مرغ‌ها را در ظرفي بريزيد و با همزن دستي هم بزنيد تا زرده و سفيده آن‌ها کاملاً با يکديگر مخلوط شوند، سپس ماست، زعفران، 50 گرم از کره و مقداري نمک را به آن بيافزاييد و هم بزنيد تا مايه ته‌چين آماده شود.

4

برنج را از 8 الی 10 ساعت قبل خیس کنید و سپس آب روي برنج خيس‌شده را خالي کنيد و آن را داخل ‏قابلمه حاوي مقداري آبِ جوش بريزيد و به‌مدت 10 تا 14 دقيقه، روي حرارت زياد قرار دهيد تا آماده شود، سپس آبکش کنيد.

5

فر را از 15 دقيقه قبل، روي حرارت 190 درجه سانتي‌گراد تنظيم و گرم کنيد. کف و ديواره قالب دلخواه را با قلم‌موي مخصوص آشپزي به بقيه کره، آغشته کنيد.

6

نيمي از مايه ته‌چين را با برنج آبکش‌شده مخلوط کرده و نيم ديگر آن را کفِ قالب بريزيد. بادنجان‌ها را طوري‌که سمتِ سرخ‌نشده آن‌ها زير باشد، روي مايه ته‌چين بچينيد، سپس روي آن، يک رديف مرغ قرار دهيد و مقداري از مخلوط برنج را روي آن بريزيد و سطح آن را با دست کاملاً فشار دهيد تا منسجم شوند. 

7

قالب را به‌مدت 60 تا 90 دقيقه در طبقه وسط فر گرم‎شده،‌ قرار دهيد تا بپزد. پس از اين مدت، قالب را از فر خارج کنيد. ظرف مورد نظر را روي دهانه قالب قرار دهيد و ته‌چين را روي آن برگردانيد و سرو کنيد.

نکات آشپزی به روایت سانازسانیا

  • ته چین مرغ را می‌توانید در فر، روی شعله پخش کن، پلوپز و یا آرامپز درست کنید تا ته چین خوش عطر و طعم‌تری داشته باشید.
  • ته چین مرغ‌تان را می‌توانید با زرشک، برنج زعفرانی، خلال پسته و بادام تزئین کنید و بعد سرو کنید.

امتیاز و دیدگاه کاربران

بسیار عالی بود

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

پرسش و پاسخ

دوره‌های مرتبط

پرطرفدارترین دستورات غذایی