اهمیت آموزش آشپزی

اهمیت آموزش آشپزی

بی اغراق، غذا و خوراک از گذشته تا هنوز و همیشه، جزء جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان‌ها بوده و هست. از این رو، می‌توان غذا را در کنار هوا (اکسیژن) و آب مهم‌ترین رکن برای بقای بشر عنوان کرد. همین مقوله کافی است تا اهمیت دادن به آشپزی را جدی‌تر گرفت. 
هرچند آشپزی در گذشته به فعالیتی اطلاق می‌شده که صرفا از آن برای پخت غذا جهت برطرف کردن گرسنگی استفاده می‌کردند، اما حالا آشپزی هم به موازات بسیاری از مسائل دیگر دستخوش تغییراتی شده است. امروز، آشپزی را دیگر نمی‌توان به عنوان فعالیت کدبانوی خانه جهت رفع تکلیف در نظر گرفت. چرا که آشپزی امروز با آشپزی دیروز کاملا تفاوت دارد. 
این روزها، آشپزی نه یک سر و گردن، بلکه چند سر و گردن از آشپزی دیروز فاصله گرفته و با آمیخته شدن با علم، سلیقه، هنر و مهارت، روی قله‌های پیشرفت قرار گرفته و در سطح جهانی حرف برای گفتن دارد. آشپزی در دنیای امروز آنقدر اهمیت پیدا کرده که آموزش آن دیگر مثل گذشته نیست که در خانواده‌ها دست به دست شود، بلکه به صورت آکادمیک و حرفه‌ای تدریس می‌شود. علاوه بر این، یادگیری آن نیز درجه بندی است و مانند دوره‌های دانشگاهی، پس از آموزش هر دوره، هنرجو می‌تواند با آزمون دادن نسبت به دریافت مدرک مربوط به آن دوره، اقدام کند. 
 

آشپزی در دهکده جهانی

در سال‌های اولیه که آموزشگاه‌های آشپزی فعالیت خود را شروع کردند، آموزش غذاهای ایرانی بیشترین آیتم‌هایی بود که سیلابس‌های دوره را تشکیل می‌داد. اما پس از محبوبیت هنر آشپزی، کم‌کم آموزش دسرها و غذاهای فرنگی در دستور کار آموزشگاه‌های آشپزی قرار گرفت. در جهان امروز که دنیا همانند دهکده‌ای جهانی است، هر کشوری غذای خاصی را به عنوان سخنگو و نماد خود در این دهکده معرفی می‌کند. به عنوان مثال، ژاپن با سوشی شناخته می‌شود و ایتالیا با پاستا و پیتزا و ... . اما در دنیای امروز، این غذاها دیگر محدود به کشور خود نیستند، چرا که در تمام آموزشگاه‌های آشپزی، غذاهای ملل مختلف آموزش داده می‌شود.

 

کسب و کار با آشپزی

از آنجا که آشپزی به یک شغل حرفه‌ای برای کسب و کار تبدیل شده است، آموزش آن اهمیت بالایی پیدا کرده است. با تکیه بر دانش شخصی و مهارت در تهیه چند غذا، نمی‌توان خود را آشپز یا شف عنوان کرد. از این رو، باید آشپزی را به صورت آکادمیک فرا گرفت. برای یادگیری آشپزی به صورت آکادمیک، حضور در آموزشگاه آشپزی بهترین گزینه است. آموزشگاه‌های آشپزی زیادی در سراسر ایران وجود دارد که می‌توان با ثبت نام در آن‌ها، آموزش دوره موردنظر خود را داشته باشید. حتی به لطف تکنولوژی در راه‌اندازی آموزش‌های آنلاین، می‌توانید در دوره‌های آموزش آشپزی آکادمی‌های خارجی نیز به صورت آنلاین شرکت کنید. این امر در سایت سانازسانیا نیز صادق است و در دوره آموزش آشپزی آنلاین، از هر کجای ایران و جهان که باشید، می‌توانید در کلاس‌ها شرکت کنید.

 

بهترین آموزشگاه آشپزی در تهران

همیشه اولین‌ها در ذهن می‌مانند و ماندگار می‌شوند. این امر در خصوص آموزشگاه آشپزی هم صادق است. سانازسانیا به عنوان اولین آموزشگاه تخصصی آشپزی و شیرینی پزی در ایران، یکی از بهترین آموزشگاه‌هایی است که به پشتوانه بیش از 30 سال تجربه، بهترین منوهای آموزشی را در برنامه خود دارد. یکی از دوره‌های اصلی در این آموزشگاه که وجه تمایز آن با سایر آموزشگاه‌ها به شمار می‌رود، دوره گلدن شف یا سرآشپز طلایی است. هنرجویان با شرکت در این دوره و گذراندن کلاس‌های آموزشی می‌توانند مدرک گلدن شف که یکی از معتبرترین مدارک آشپزی است را دریافت کنند. مدرک گلدن شف، مدرکی معتبر و بین المللی و قابل ترجمه است. 

 

 

دوره‌ های آشپزی

یادگیری آشپزی در آموزشگاه ساناز سانیا به صورت ورکشاپ صورت می‌گیرد. با شرکت در دوره های آشپزی در این آموزشگاه، به صفر تا صد آشپزی مسلط خواهید شد. در واقع، ورکشاپ آموزش آشپزی در آموزشگاه سانازسانیا، کلاس آشپزی تخصصی است که تمام هنرجویان در روند آموزش دخیل هستند و در حین اجرای دستور غذا، هر گونه ابهام و اشکال را می‌توانند از استاد یا مربی بپرسند. این سبک از آموزش – آموزش حضوری آشپزی – یکی از موفق‌ترین سبک‌های آشپزی در بین آموزشگاه‌ها به شمار می‌رود چرا که سیلابس‌های آموزشی آن منطبق بر استانداردهای جهانی آشپزی تدوین شده است. دوره های حضوری آشپزی در آموزشگاه سانازسانیا عبارتند از ۱: آشپز پایه که صفر تا صد مهارت‌ها و تکنیک ‌های آشپزی را شامل می‌شود؛ ۲: آشپزی ایرانی که دوره‌ای جامع از فرهنگ آشپزی ایرانی را شامل می‌شود که در آن به آموزش انواع صبحانه، آش، پیش غذا، کوکو، کتلت، شامی، کوفته، دلمه، خورش، پلو و ته چین از سبک آشپزی شهرهای مختلف پرداخته می‌شود؛ ۳: آشپزی ملل که در دو دوره ۶ جلسه ای تشکیل می‌شود و در این دوره‌ها می‌توانید با سبک آشپزی برزیلی، آشپزی مکزیکی، آشپزی فرانسوی، آشپزی روسی، آشپزی یونانی، آشپزی هندی، آشپزی عربی، آشپزی اسپانیایی، آشپزی اروپای شرقی، آشپزی ایتالیایی، آشپزی ترکیه‌ای و آشپزی چینی آشنا شوید؛ و ۴: سبزی آرایی و گارنیش که شیوه‌های مختلف گارنیش غذا و چیدمان میز و همچنین میوه ‌آرایی و سبزی‌ آرایی را شامل می‌شود. علاوه بر این دوره‌ها، کلاس‌های حضوری شیرینی پزی نیز شامل آموزش شیرینی‌های خشک و سنتی، شیرینی مدرن، شیرینی فرانسوی، دسر، کیک، نان است که در قالب پکیج قنادی ارایه می‌شوند و شرکت‌کنندگان با حضور در این دوره‌ها می‌توانند مدرک قنادی دریافت کنند. خبر خوب برای افرادی که فرصت شرکت در کلاس های حضوری را ندارند و نمی‌توانند از آموزش حضوری آشپزی بهره‌مند شوند، اینکه آموزشگاه آشپزی سانازسانیا تمام دوره‌های فوق را به صورت آموزش آنلاین نیز ارایه می‌دهد. نکته قابل توجه اینکه دوره های آنلاین آشپزی و شیرینی‌ پزی در آموزشگاه سانازسانیا با همان کیفیت کلاس های حضوری ارایه می‌شود و برای رفع ابهامات و سوالات هنرجویان، پشتیبانی و گروه پرسش و پاسخ با مربی نیز در نظر گرفته شده است.

 

مدرک بین المللی آشپزی

یکی از معتبرترین مدارکی که از آموزشگاه آشپزی سانازسانیا می‌توانید دریافت کنید، مدرک بین‌ المللی گلدن شف است. تجربیات ارزشمند ۴۰ ساله موسسه فرهنگی هنری پویاسازان سانازسانیا در کنار ترجمه استانداردهای آکادمیک آشپزی استرالیا و کانادا، کارنامه کاری این مجموعه را پربارتر از قبل کرده است. در کنار این‌ها، سفر به آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های برتر دنیا و همچنین تأسی از فرهنگ و سنت‌های اصیل ایرانی منجر به تدوین استانداردهای گلدن شف شد که با تلاش دکتر ساناز مینایی ثبت اختراع و پس از آن برگزیده نخبگان کشوری شد. لازم به توضیح است که کشورهایی مانند مالزی و استرالیا با انعقاد قراردادهایی با موسسه سانازسانیا، این استانداردها را به رسمیت شناختند؛ به این صورت که دریافت‌کنندگان مدرک گلدن شف می‌توانند از این کشورها نیز مدرک دریافت کنند. علاوه بر این، پودمان‌های استانداردهای گلدن شف برای دانشگاه علمی و کاربردی نیز تدوین شده است. با توجه به اینکه آموزشگاه آشپزی و شیرینی‌پزی سانازسانیا زیر نظر سازمان فنی حرفه‌ای فعالیت می‌کند، هنرجویان می‌توانند پس از گذراندن دوره‌های مختلف در آزمون‌های فنی و حرفه‌ای شرکت کنند و مدرک بین‌ المللی و قابل ترجمه از این سازمان را دریافت کنند. خبر خوش اینکه افرادی که به دنبال مهاجرت هستند، می‌توانند از این مدرک معتبر برای مهاجرت استفاده کنند.

 

آموزش آشپزی رایگان

اگر فرصت حضور در کلاس آشپزی یا شیرینی پزی را ندارید، می‌توانید در کلاس‌های آشپزی آنلاین شرکت کنید. کلاس‌های آشپزی آنلاین، نسبت به کلاس های حضوری هزینه کمتری دارند، ضمن اینکه از بسیاری جهات از جمله ترافیک و زمان‌بندی و ... مزیت دارند. اما اگر جزء آن دسته هستید که نمی‌خواهید آشپزی را به صورت آکادمیک آموزش ببینید، می‌توانید به کانال یوتیوب مراجعه کنید و آموزش های مختلف را داشته باشید. خبر خوب اینکه سانازسانیا در کانال یوتیوب خود آموزش های آشپزی حرفه ای را دارد که می‌توانید با تماشای آنها و رعایت نکات هر غذا، مهارت خود را محک بزنید. 

 


 


 

نظرات

مطالب مرتبط

چدنی لعاب‌دار یا چدنی معمولی؟!

قطعاً بسیاری از شما ظروف چدنی در آشپزخانه خود دارید، اما بهتر از آن‌ها، ظروف چدنی لعاب‌دار هستند چراکه نگهداری این ظروف خیلی بهتر و راحت‌تر است.

همه چیز در مورد نخودفرنگی

نخودفرنگي از جمله سبزيجاتي است که به صورت فصلي کشت ميشود و طرفداران بسياري نيز دارد پس بهتر است همه چیز را درباره آن بدانید.

آشپزی بدون ادویه بی‌ معنی است

به جهت اهمیت استفاده از ادویه‌ها در آشپزی و تنوع آن‌ها، بر آن شدیم تا در این مطلب تعدادی از ادویه‌های کاربردی را به شما معرفی کنیم.

اشتباهات رایج در آشپزی

آشپزی هم مانند هر رشته و هنر دیگری تکنیک‌های مختص به خود را دارد. گاهی اوقات با انجام یک اشتباه کوچک، نتیجه کار دور از انتظار می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها