چدنی لعاب‌دار یا چدنی معمولی؟!

چدنی لعاب‌دار یا چدنی معمولی؟!

قطعاً بسیاری از شما ظروف چدنی در آشپزخانه خود دارید و به لحاظ مزایا و ویژگی‌هایی که این ظروف دارند، از کار کردن با آن‌ها لذت می‌برید، اما باید بدانید که بهتر از آن‌ها، ظروف چدنی لعاب‌دار هستند که علاوه بر تمام ویژگی‌های ظروف چدنی معمولی، نگهداری این ظروف خیلی بهتر و راحت‌تر است؛ چراکه نیازی به چرب کردن دائم ندارند؛ بنابراين وقت آن رسیده که شما هم آشپزخانه خود را به تعدادی از این ظروف تجهیز کنید.

اگر با ظروف چدنی در پخت و پز آشنایی داشته باشید، احتمالاً می‌دانید که این نوع ظروف، حرارت را در خود حفظ می‌کنند، کاری که هیچ‌کدام از انواع ظروف دیگر قادر به آن نیستند. ظروف چدنی با تمام مزایای خود، اما یک جنبه منفی هم دارند و آن اینکه شما برای اینکه سطح صاف و صیقلی آن را حفظ کنید، باید قبل از اولین مصرف، سطح داخلی نچسب آن‌ها را چرب کنید که پس از شستن با مایع ظرفشویی، این لایه از بین خواهد رفت. همان‌طور که می‌دانید، ظروف چدنی را باید پس از هر بار استفاده چرب کرد و در کابینت قرار داد تا سطح نچسب آن حفظ شود و این کاری است که همیشه باید انجام داد، اما ظروف چدنی لعاب‌دار نیازی به این کار ندارد.

برویم سراغ ظروف چدنی لعاب‌دار؛ این ظروف چدنی در واقع با لایه‌ یا روکشی از لعاب پوشیده شده‌اند. این نوع ظروف در انواع و اشکال و رنگ‌های مختلف وجود دارند، از ظروف مخصوص فر گرفته تا تابه‌های سرخ کردن و حتی تابه‌های مخصوص لازانیا.

روکش لعابی، باعث می‌شود که سطح ظرف چدنی به‌صورت نچسب حفظ شود و نیازی به چرب کردن وجود نداشته باشد. از این نوع ظروف نیز مانند ظروف چدنی می‌توانید برای انجام کارهایی همچون رُست‌کردن، تفت دادن، سرخ کردن و جوشاندن مایعات استفاده کرد، با این تفاوت که پس از اتمام کار، می‌توانید آن‌ها را در سینک ظرفشویی قرار دهید و با مایع ظرفشویی بشویید. هرچند ظروف چدنی لعاب‌دار نسبت به نوع معمولی کمی گران‌قیمت‌تر هستند، اما به لحاظ برخورداری از ویژگی‌ها و مزایایی که دارند، تجهیز آشپزخانه به تعدادی از این ظروف به ارزش آشپزخانه اضافه می‌کند. در ادامه به انواع مختلف ظروف چدنی لعاب‌دار و کاربردهای آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

رستر
از این ظرف به‌عنوان قالبی یا تابه برای رُست کردن و حتی تهیه لازانیا استفاده می‌شود. شاید با خودتان فکر کنید که برای رُست کردن، نیازی به داشتن ظروف چدنی لعاب‌دار نیست، اما به شما ثابت می‌کنیم که نتیجه کار با استفاده از نوع لعاب‌دار متفاوت خواهد بود. در واقع، از آنجایی که این نوع ظروف، حرارت را به‌خوبی نگه می‌دارند، یک رویه طلایی و جذاب به غذای شما می‌دهد. علاوه بر این‌ها، این نوع ظروف دارای ویژگی نچسب هستند که این ویژگی در تهیه خوراك‌هاي رُست‌شده، اهمیت بالایی دارد.

 

قابلمه گرد مخصوص پخت روی اجاق
اصالت این نوع قابلمه به فرانسه برمی‌گردد و تولید آن الهام گرفته از سبک آشپزی فرانسوی‌هاست که پخت غذا را با تمرکز بر یک قابلمه انجام می‌دادند. برای پخت و پز خوراك‌هايي همچون انواع خورش، می‌توان از این قابلمه استفاده کرد. بافت داخلی این قابلمه از لعاب است، از این‌رو کمک می‌کند تا عصاره خوراك‌ها در حین پخت حفظ شود و در طعم نهایی غذا تاثیر بگذارد.

 

تابه گریل
این تابه برای افرادی که از روش گریل کردن در پخت و پز در طول سال زیاد استفاده می‌کنند، بسیار مناسب است. این تابه گرما و حرارت را به‌خوبی حفظ می‌کند و رگه گریل را به‌خوبی روی غذاهای پروتئینی و سبزیجات می‌اندازد. علاوه بر این، اگر از مواد پُر سُس در تهیه غذا استفاده می‌کنید باید گفت که لک و سس، به‌راحتی از این ظروف پاک می‌شود.

 

تابه مخصوص سرخ کردن
پس از کار با این تابه، متوجه تفاوت‌های آن با تابه چدنی معمولی می‌شوید، این تفاوت را ابتدا از شنیدن صدای جلز و ولز هنگام سرخ کردن در می‌یابید. به لحاظ اینکه حرارت را به‌طور یکدست در تمام سطح ظرف پخش می‌کند، برای سرخ کردن سبزیجات و مواد پروتئین و حتی سرخ کردن تخم‌مرغ هم گزینه بسیار مناسبي است.

 

نظرات

مطالب مرتبط

همه چیز در مورد نخودفرنگی

نخودفرنگي از جمله سبزيجاتي است که به صورت فصلي کشت ميشود و طرفداران بسياري نيز دارد پس بهتر است همه چیز را درباره آن بدانید.

آشپزی بدون ادویه بی‌ معنی است

به جهت اهمیت استفاده از ادویه‌ها در آشپزی و تنوع آن‌ها، بر آن شدیم تا در این مطلب تعدادی از ادویه‌های کاربردی را به شما معرفی کنیم.

اشتباهات رایج در آشپزی

آشپزی هم مانند هر رشته و هنر دیگری تکنیک‌های مختص به خود را دارد. گاهی اوقات با انجام یک اشتباه کوچک، نتیجه کار دور از انتظار می‌شود.

آشنایی با پُرکاربردترین ادویه‌ ها

ادویه ها یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مواد در پخت و پز هستند که شناخت کامل هرکدام و استفاده درست از آن‌ها به خوش طعم شدن غذای شما کمک خواهد کرد.

پربازدید‌ترین‌ها