روش‌های ساده برای داشتن شکمی صاف

روش‌های ساده برای داشتن شکمی صاف

شکم صاف و تناسب اندام، دغدغه‌ای است که این روزها بسیاری از افراد به‌ویژه خانم‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و در جهت رسیدن به آن تلاش می‌کنند. این تمرین‌ها در واقع، تاثیر بالایی در بالا بردن متابولیسم بدن، تناسب اندام و آب کردن چربی‌های اضافه اطراف شکم و پهلو دارند. رعایت نکات زیر، می‌تواند تا حد زیادی به بالا بردن متابولیسم بدن کمک کند.

•    از هر فرصتی برای پیاده‌روی و انجام تمرینات هوازی استفاده كنید.
•    سعی كنید شام را حداقل ١ تا ٢ ساعت قبل از خواب، سرو كنید.
•    غذاهای سالم سرو كنید و از مصرف مواد غذایی بی‌ارزش بپرهیزید.
•    از محصولات لبنی كم‌چرب استفاده كنید.
•    مصرف غذا و خوراكی‌های شور، باعث ورم و پُف، به‌خصوص در اطراف شكم می‌شود.
•    از غلات سبوس‌دار استفاده كنید.
•    از میوه‌هایی استفاده كنید كه فیبر بیشتر و در عین حال قند و كربوهیدرات پایین‌تری داشته باشند؛ مانند توت‌فرنگی و گریپ‌فروت. 
•    از چربی‌های سالم مانند آجیل خام، آووكادو، روغن ماهی و زیتون استفاده كنید.
•    میزان كالری دریافتی را پایین بیاورید. می‌توانید از ظرف كوچك‌تر استفاده كنید تا حجم كم غذا، بیشتر به‌نظر برسد.
•    تا آنجا كه امكان دارد مصرف قند و شكر را پایین آورید؛ بدین‌ترتیب كالری كمتری نیز دریافت می‌كنید.
•    با مصرف كمی شكلات تلخ، می‌توانید تمایل به خوردن شیرینی‌تان را كمتر كنید.
•    آب زیاد بنوشید و به‌جای تمام نوشیدنی‌های قندی و نوشابه‌های گازدار كه مقدار زیادی كالری دارند، از آب استفاده كنید. در واقع، آب، موجب دفع سموم بدن و همچنین تحریك روده می‌شود كه هر دو عامل، برای داشتن شكم تخت مهم هستند.
اما داشتن شكم شش تكه، قدم بعدي است كه با پايين آوردن چربي بدن، تقويت عضلات شكم، ايجاد ثبات در متابوليسم بدن، كار با وزنه، خواب و استراحت كافي به آن نزديك و نزديك‌تر مي‌شويد؛ البته استرس را هم نباید دست کم گرفت، حتما در جهت کاهش آن قدم بردارید.

 

كشيدن وزن 

بسیاری از افراد، وسواس شدید روی بالا و پایین شدن وزن‌شان دارند و مرتب خودشان را وزن می‌كنند و نگران‌اند كه چرا با وجود انجام تمرینات ورزشی و پیروی از رژیم غذایی سالم، وزن‌شان دچار نوسان می‌شود. به‌طور کلی، زمان‌هایی وجود دارند که نباید در آن هنگام وزن را اندازه‌گیری کرد. این زمان‌ها باعث ایجاد نوسان در وزن شما می‌شود که به معنای بالا رفتن چربی بدن نیست و امری موقتی است.
•    معمولاً پس از سرو غذا و خوردن تنقلات شور، مانند پاپ‌كورن، خیارشور و بیسكوییت‌های نمكی، بدن مقدار زیادی آب جمع می‌كند كه این می‌تواند وزن را كمی بیشتر نشان بدهد. 
•    اگر روز قبل در باشگاه تمرین سنگین كرده‌اید، فردای آن روز، عضلات‌ بدن برای ریكاوری، مقداری آب را در خود نگه می‌دارند كه این نیز به‌طور موقت وزن شما را بالاتر نشان می‌دهد.
•    زمانی‌كه دچار یبوست هستید و دستگاه گوارش شما كار نكرده است؛ وزن،‌ شاخص بالاتری را نشان می‌دهد.
•    زمانی‌كه آخرین وعده غذایی را خیلی دیر سرو كرده‌اید و هنوز مقداری غذا در دستگاه گوارش شما باقی مانده است.

 


 

تفاوت بين كاهش وزن و كاهش چربي

امروزه تمام افراد می‌دانند كه حفظ و بالا بردن حجم عضلات بدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به عبارتی، عضله بیشتر به معنای سوخت و ساز بالاتر، اندام زیبا و متناسب‌تر است. 
تمرین با وزنه یا بدن‌سازی، به‌خصوص برای خانم‌ها، فواید بسیاری دارد. با تمرینات بدن‌سازی و افزایش توده عضلانی، سوخت و ساز بدن، حتی در هنگام استراحت نیز افزایش می‌یابد و در طول شبانه‌روز، كالری بیشتری می‌سوزد؛ همچنین وزنه زدن تراكم مواد معدنی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد و بهترین راه مبارزه با پوكی استخوان است.
وزنه زدن نه‌تنها عضلات را تقویت می‌كند، بلكه استحكام مفاصل را نیز بالا می‌برد و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی و دیابت را نیز كاهش می‌دهد.
وزنه زدن بهترین درمان افسردگی است و اعتماد به نفس را بالا می‌برد، محدودیت سنی ندارد و در هر سنی می‌توانید قدرت بدنی خود را افزایش دهید. 
بدن خانم‌ها سرشار از استروژن است، به همین دلیل توده چربی در بدن خانم‌ها به‌خصوص اطراف ران، لگن، شكم و پهلو بیشتر است. با وزنه زدن، سطح تستسترون بدن خانم‌ها افزایش پیدا می‌كند، چربی‌ها راحت‌تر آب می‌شود و عضله‌سازی سریع‌تر صورت می‌گیرد. مواد غذایی مانند جوی دوسر، روغن زیتون، گوشت قرمز، زنجبیل و تخم‌مرغ سطح تستسترون را افزایش می‌دهند.

 

رژيم‌هاي غيراصولي

اگر با تبعیت از رژیم‌های غذایی غیراصولی و انجام ندادن تمرینات ورزشی، وزن خود را پایین آورده‌اید، باید بدانید که بسیار نگران‌كننده است؛ زیرا هم عضله كمتری دارید و هم متابولیسم و چربی كمتری می‌سوزانید.
گاهی اوقات با پیروی از این‌گونه رژیم‌ها، چیزی كه بدن از دست می‌دهد، مقدار زیادی آب است نه چربی؛ به همین دلیل است كه وزن‌تان بلافاصله برمی‌گردد، زیرا نه‌تنها عضله نساخته‌اید، بلكه مقدار زیادی نیز آب از دست داده‌اید؛ اما اگر هدف شما كاهش بافت چربی بدن است باید دیدِ خود را نسبت به این مساله تغییر دهید و تنها عدد روی ترازو معیار شما نباشد.
 

قرص‌هاي لاغري ممنوع!

در بسیاری از تبلیغات گفته می‌شود كه با مصرف قرص‌های لاغری، بدون انجام تمرینات بدنی و آنچه می‌خورید، لاغر می‌شوید؛ مصرف این قرص‌ها، عوارض جانبی بسیاری دارند و سلامت بدن را به خطر می‌اندازند، بنابراین برای كاهش وزنِ سریع از قرص‌های لاغری استفاده نكنید.

 

 

وسواس فكري

•    اجازه ندهید عادات سالم شما را به مسیر ناسالم هدایت كنند.
•    قبل و پس از خوردنِ غذا، خود را وزن نكنید و مرتب برای رفتن به روی وزنه وسوسه نشوید.
•    كالری‌شماری نكنید و برای رسیدن به تناسب اندام، تغییر مثبت در خود ایجاد كنید.
•    اگر در مناسبت‌های مختلف از جمع جدا می‌شوید تا غذا نخورید، اگر در جشن‌ها شركت نمی‌كنید كه مبادا مجبور به خوردن خوراكی شوید، باید بدانید که این انزوا خطرناك است و می‌تواند شما را به دامن اضطراب و افسردگی بیاندازد.
•    اجازه ندهید وسواس چه در رژیم غذایی و چه در ورزش، آرامش روانی شما را به‌ هم بریزد.

 

روز تقلب

روز تقلب در رژیم غذایی، روزی است كه شما بدون كالری‌شماری و پایبندی به رژیم، هر آن‌چه كه می‌خواهید را می‌خورید.
اگر پایبندی به رژیم غذایی برایتان سخت است، می‌توانید یک روز در هفته را تقلب کنید و غذای مورد علاقه خود را بخورید. این کاری است که معمولا ورزشكاران حرفه‌‌ای انجام می‌دهند و این روز را در رژیم غذایی خود لحاظ می‌کنند؛ چراکه بدن هوشمند است و سریع به نوع رژیم و ورزش عادت می‌كند و روند چربی‌سوزی و كاهش وزن، كُند می‌شود. از این‌رو، با روز تقلب، متابولیسم بدن مجدداً به حالت عادی برگشته و كاهش وزن و چربی‌سوزی، افزایش پیدا می‌كند. علاوه بر این، داشتن روز تقلب این آرامش‌خاطر را به شما می‌دهد كه قرار نیست تا ابد از خوراكی‌های دلخواه‌‌تان صرف‌نظر كنید.

 

افراط ممنوع!

افراط در ورزش و رژیم غذایی، می‌تواند شما را خسته و درمانده كند. سعی كنید با كاهش كالری مصرفی شروع كنید.
هیچ‌كس با یك‌بار سالاد خوردن لاغر نشده و هیچ‌كس با یك‌بار تمرین، حتی بهترین تمرین، به تناسب اندام نرسیده؛ اگر یك روز رژیم نداشتید، نترسید و اگر یك‌بار به هر دلیلی به تمرین نرسیدید، مهم نیست. قرار است از زندگی‌ لذت ببرید و تعادل را رعایت كنید. پس از تعطیلات و مناسبت‌ها، به رژیم و تمرین‌تان برگردید، مهم این‌ است كه یك ریتم متوسط به دور از وسواس را به‌طور مستمر دنبال كنید.
 

نظرات

مطالب مرتبط

آشنایی با تمرینات هوازی

ورزش‌هایی که به‌طور مستمر بیش از ۲ دقیقه طول می‌کشند و ضربان قلب در هنگام انجام تمرین، کمتر از ۷۰ درصد حداکثر ضربان قلب باشد، تمرینات هوازی هستند.

آشنایی با تمرینات بدن‌سازی

بسیاری از افراد به باشگاه‌های بدن‌سازی می‌روند و تمرین‌ ورزشی انجام می‌دهند و همین تمرین‌ها باعث تقویت توان آن‌ها می‌شود.

حفظ تناسب اندام

می‌توان با رعایت یک سری نکات کلیدی و انجام کارهای ساده، هم از تعطیلات لذت بُرد و هم تناسب اندام را حفظ کنیم.

باورهای غلط در مورد مصرف آجیل

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد همچنان مبهم باقی مانده، این است که آیا خوردن آجیل باعث چاقی می‌شود یا خیر؟!

پربازدید‌ترین‌ها