آشنایی با تمرینات بدن‌سازی

آشنایی با تمرینات بدن‌سازی

بسیاری از افراد به باشگاه‌های بدن‌سازی می‌روند و تمرین‌ ورزشی انجام می‌دهند؛ حداقل تاثیر این تمرین‌ها این است که قدرت و توان افراد را برای انجام کارهای روزمره و روتین افزایش می‌دهد و باعث می‌شود کمتر احساس خستگی کنند. ساده‌ترین مثال از تاثیر انجام این تمرین‌ها شاید این باشد که وقتی با خانواده به پارک می‌روید و به دنبال بچه‌ها می‌دوید، کمتر خسته شده و به‌مراتب کمتر نفس‌نفس می‌زنید.

به بیان دیگر، انجام تمرینات ورزشی چند رکن اساسی دارند:

بالا بردن استقامت سیستم قلبي‌عروقي
بالا بردن قدرت عضلاني
بالا بردن استقامت عضلاني
بهبود انعطاف‌پذيري عضلات بدن


درواقع، انجام تمرينات ورزشي علاوه بر تقویت قوای بدنی، به شما کمک می‌کند با چربی‌سوزی بیشتر، انعطاف‌پذیری مفاصل بدن را بالا ببرید. علاوه بر این موارد، انجام این تمرین‌ها تاثیر قابل توجهی روی عملکرد قلب و ریه خواهد داشت.

به‌طور کلی، تمرينات ورزشي به ٣ دسته تقسيم‌بندی مي‌شوند:

ایزوتونیک
ایزومتریک
ایزوکنتیک


تمرينات ايزوتونيك يا پويا، تمریناتی هستند که طول عضله در هنگام اعمال قدرت تغییر مي‌کند و ماهيچه‌ها را در دامنه حركتي به حركت وا مي‌دارد. ورزشکاران در این تمرین، علاوه بر تمرینات بدون وزنه، می‌توانند تمرینات با وزنه هم در باشگاه انجام دهند.
تمرينات ايزومتريك يا ايستا، تمريناتي هستند كه عضله در هنگام اعمال قدرت منقبض مي‌شود، ولي طول عضله تغيير نمي‌كند، همچنين در سایر اندام‌هاي بدن ايجاد حركت نمي‌كند. انجام اين‌گونه تمرينات در بالا بردن قدرت عضله مهم هستند.
تمرينات ايزوكنتيك، تمریناتی هستند که تمرکزشان روی افزایش قدرت است، مثل تمرین با وزنه به‌صورتي كه عضلات تحت فشار قرار مي‌گيرند.


در ادامه به تمرینات فانکشنال می‌پردازیم که امروزه بسیار پرطرفدار شده و مورد توجه قرار گرفته‌اند:

تمرينات فانكشنال براي ايجاد تعادل و بالا بردن سطح هماهنگي بین سرعت، قدرت، استقامت و چابكي عضلات از بهترين نوع تمرينات هستند، به همين دليل بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ به‌عنوان مثال، حركاتي كه با بوسو بال براي ايجاد تعادل و هماهنگي انجام مي‌شوند، جزء تمرينات فانكشنال محسوب مي‌شوند.

یکی دیگر از دلایلی که این نوع تمرینات را پرطرفدار و محبوب کرده است، درگیر شدن همزمان عضلات بالاتنه و پایین‌تنه است؛ درواقع، زماني‌كه گروهی از عضلات درگير مي‌شوند، طبیعتاً كالري‌سوزي سرعت بیشتری می‌گیرد، ضمن اینکه سیستم قلبی‌عروقی نیز در انجام این نوع تمرینات تقویت می‌شوند، چراکه قلب بايد به‌طور همزمان خون بيشتري را به عضلات بالاتنه و پايين‌تنه بفرستد.

لازم به ذکر است که در انجام تمرینات فانکشنال، چون چندین گروه عضله درگیر می‌شوند، سیستم عصبی عضلانی به‌طور موثرتری گرم می‌شود و هماهنگی بین عضلات راحت‌تر ایجاد می‌شود. به‌طور کلی، حركاتي كه در تمرينات فانكشنال مورد استفاده قرار مي‌گيرند، قدرت کلی بدن را تقویت می‌کنند، از این‌‌رو، انجام این تمرینات بسیار کمک می‌کند که در انجام کارهای روزمره و عادی راحت‌تر عمل کنید و بدن سرحال و چابک‌تری داشته باشید.

تاثیر انجام تمرینات فانکشنال را در زمان‌هایی همچون بالا رفتن از پله، پیاده‌روی، جابجا کردن وسایل منزل و خرید و حمل کیسه‌های زیاد، متوجه می‌شویم. انجام تمرينات فانكشنال حتي در بيرون از باشگاه، در منزل و پارك‌ها هم قابل اجرا هستند.

نظرات

مطالب مرتبط

آشنایی با تمرینات هوازی

ورزش‌هایی که به‌طور مستمر بیش از ۲ دقیقه طول می‌کشند و ضربان قلب در هنگام انجام تمرین، کمتر از ۷۰ درصد حداکثر ضربان قلب باشد، تمرینات هوازی هستند.

حفظ تناسب اندام

می‌توان با رعایت یک سری نکات کلیدی و انجام کارهای ساده، هم از تعطیلات لذت بُرد و هم تناسب اندام را حفظ کنیم.

باورهای غلط در مورد مصرف آجیل

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد همچنان مبهم باقی مانده، این است که آیا خوردن آجیل باعث چاقی می‌شود یا خیر؟!

با کلسترول بالا چه کنیم؟

کلسترول بالا یکی از مشکلات جدی در جامعه امروز به شمار می‌رود و پرهیز از برخی خوراکی‌ها یکی از بهترین‌ راهکارها برای حل این بحران سلامتی محسوب می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها