بچه‌ها بدون صبحانه مدرسه نروند

بچه‌ها بدون صبحانه مدرسه نروند

 شروع یک روز پُرانرژی با صبحانه مقوی

هیچ‌ فردی نیست که گوش‌هایش از شنیدن عباراتی مثل «صبحانه مهم‌ترین وعده است»، «صبحانه فراموش نشود» و نظیر آن‌ها ناآشنا باشد. این اهمیت تا حدی است که حتی قدیمی‌ها برای آن مثل و روایت هم دارند و می‌گویند: «صبحانه را خودت بخور، ناهار را با دوستت و شامت را به دشمنت بده». اما با تمام این‌ها هنوز هم بسیاری از افراد هستند که به دلایل مختلف از خوردن صبحانه سر باز می‌‌زنند و نه‌تنها تمایلی به خوردن صبحانه، این مهم‌ترین وعده خوراکی روز از خود نشان نمی‌دهند، بلکه پس از ساعاتی که دچار ضعف معده می‌شوند به سراغ خوراکی‌های بی‌ارزش می‌روند. این مساله صرف‌نظر از عمومیتی که دارد، با توجه به باز شدن مدارس، در مورد بچه‌های مدرسه‌ای بیشتر نمود پیدا می‌کند که به دلایل تغییر در ساعات خواب میلی به خوردن صبحانه پیدا نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند کمی بعدتر با تنقلاتی همچون بیسکوییت و غیره جای آن را پُر کنند.

اما از نظر علمی آیا می‌دانید چرا صبحانه طلایی‌ترین وعده خوراکی است؟ چرا صبحانه در مقایسه با ناهار و شام از اهمیت بالاتری برخوردار است؟ بسیاری از پزشکان و کارشناسان تغذیه بر این باورند که صبحانه، به‌عنوان نخستین وعده روز، می‌تواند انرژی بدن برای ادامه کارهای روز را تامین کند. آن‌ها می‌گویند با خوردن صبحانه، سیستم گوارشی بدن نیز از خواب بیدار شده و کار خود را آغاز می‌کند و باعث می‌شود که رفتار بدن در خصوص تغذیه به تعادل برسد. به عبارتی در صورت عدم سرو صبحانه، بدن بیدار می‌شود، اما سیستم گوارشی همچنان در خواب به سر می‌برد و این عدم تعادل باعث بروز ناراحتی و مشکلاتی در سیستم گوارشی بدن می‌شود.

چه بخوریم؟

همانطور که اشاره کردیم، خوردن صبحانه بسیار مهم است، اما آنچه بیشتر از آن اهمیت دارد این است که در این وعده مهم، چه بخوریم که اهمیت آن حفظ شود. در واقع، از آنجا که با خوردن صبحانه و ورود اولین ماده خوراکی به معده، متابولیسم بدن کار خود را شروع می‌کند، بسیار مهم است که ماده خوراکی دارای ارزش تغذیه‌ای بالا باشد. از این رو، انتخاب مواد خوراکی مناسب برای صبحانه، از مهم‌ترین مواردی است که باید رعایت شود. منوی صبحانه‌تان را طوری انتخاب کنید که بتواند انرژی موردنیاز شما برای کار کردن یا هر فعالیت دیگری تا وعده ناهار را تامین کند.

به‌عبارتی، بین یک ظرف پر از غلات شکری و یک بشقاب از پروتئین و میوه‌های سرشار از فیبر، تفاوت زیادی وجود دارد. در واقع، هدف شما برای وعده صبحانه، باید انتخاب مواد مغذی باشد که احساس سیری کامل را برای شما داشته باشد، طوری که قبل از موعد وعده ناهار، احساس گرسنگی نداشته باشید. اگر صبحانه سرو نشود یا با مواد مغذی همراه نباشد، بدن برای تامین انرژی خود به سراغ خوراک‌های پرکربوهیدرات می‌رود.

صبحانه نخوردن و مشکلات آن

اگر برای دوره‌ای نسبتاً طولانی، از خوردن صبحانه صرفنظر کرده باشید، بعد از مدتی، احساس خستگی پیدا خواهید کرد، ضمن اینکه ممکن است حس کنید سرتان سنگین شده است که دلیل عمده این احساسات ناشی از عدم خوردن صبحانه و یا خوردن گاه به گاه و بی‌نظم مواد خوراکی بی‌ارزش در وعده صبحانه است. علاوه بر این‌ها، نخوردن صبحانه باعث افت فشار خون شده و شما را به خوردن خوراکی‌هایی برای بالا بردن فشار خون سوق می‌دهد که در این شرایط 90 درصد از مواقع، بدن تمایل به خوردن بیش از اندازه مواد سرشار از شکر و قند پیدا می‌کند. این امر روی سطح انسولین بدن تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش وزن می‌شود. بنابراین، این نظریه که نخوردن صبحانه به‌عنوان یک وعده خوراکی کمتر باعث کاهش وزن می‌شود، کاملاً غلط و بی‌اساس است.

صبحانه نمی‌خورید چون احساس گرسنگی نمی‌کنید!

بسیاری از افرادی که از خوردن صبحانه امتناع می‌کنند، می‌گویند: گرسنه نیستم و به همین دلیل میلی به خوردن صبحانه ندارم.

نخوردن صبحانه با این دلیل غیرمنطقی کاملاً توجیهی است که این افراد دارند. اگر واقعاً بعد از بیدار شدن از خواب احساس گرسنگی نمی‌کنید، باید دلایل آن را جستجو کنید و با مراجعه به پزشک و دادن آزمایش دلیل آن را دریابید. یکی از دلایل این کار ممکن است خوردن دیرهنگام وعده شام باشد و یا خوردن زیاد شام؛ و یا ممکن است برنامه خواب شما از حالت عادی خارج شده باشد و دلایل ساده دیگری که خیلی راحت می‌توان آن‌ها را کنترل کرد و بدن را به نظام عادی خود برگرداند.

بسیاری دیگر نیز هستند که سعی می‌کنند آخرین وعده خود را ساعت 8 شب سرو کنند و تا صبح روز بعد چیزی نخورند. این کار باعث می‌شود که بدن در صبح روز بعد کاملاً احساس گرسنگی داشته باشد و صبحانه کامل و مغذی را سرو کنند. همچنین این افراد سعی می‌کنند وعده ناهار را ترکیبی از سبزیجات، پروتئین، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌های متعادل سرو کنند.

قرار نیست به محض اینکه ساعت بیدارباش شما به صدا درآمد، شما به آشپزخانه بروید و مشغول خوردن صبحانه شوید. اما بسیار مهم است که حداکثر تا 2 ساعت پس از بیدار شدن صبحانه مقوی و مغذی را میل کنید. از این رو، اگر صبح زود از خواب بیدار می‌شوید و به سرکار می‌روید و یا اینکه بسیاری اوقات خواب می‌مانید، صبحانه‌تان را با خود به محل کار ببرید و به جای خوردن تنقلات و شیرینی، صبحانه کامل سرو کنید. این اتفاق برای بچه‌های مدرسه‌ای نیز بسیار اتفاق می‌افتد. از این رو، پیشنهاد می‌شود خانواده‌ها، صبحانه‌ای کامل را در ظروف مخصوص خوراک بچه‌ مدرسه‌ای‌ها قرار دهند تا فرزندشان با انرژی کامل آموزش ببیند.

نظرات

مطالب مرتبط

تلخ، اما پُر از خاصیت‌های شیرین

تحقیقات صورت‌گرفته روی شکلات نشان داد که مصرف شکلات می‌تواند به رگ‌ها و عروق قلب کمک کند و شکلات تلخ تا ۳۷ درصد احتمال خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

4 قدم اساسی برای مبارزه با سرماخوردگی

سرماخوردگي تقريباً شايع‌ترين بيماري بين دانش‌آموزان در ايام مدرسه است که به شکل‌هاي مختلف آن‌ها را درگير کرده و براي مدتي از درس و مدرسه باز مي‌دارد.

آشـــپزي با شـلغم؛ آمپول گياهـــي

شلغم به‌دليل داشتن ويتامين و خواص معدني‌ زياد، از صيفي‌جات مهم به‌شمار مي‌آيد و مصرف آن در زمستان به منظور تضمین سلامتی بسیار توصیه شده.

اگر از رژیم گیاه خواری تبعیت می‌کنید، حتماً بخوانید

اگر از یک رژیم گیاهخواری تبعیت می‌کنید باید بدانید که این رژیم نیز نقص‌هایی دارد که باعث می‌شود بدن از یک سری مواد مغذی محروم بماند.

پربازدید‌ترین‌ها