چگونه مدرک تخصصی آشپزی بگیریم؟

چگونه مدرک تخصصی آشپزی بگیریم؟

آشپزی و شیرینی پزی هم مانند هر مهارت دیگری مستلزم گذراندن دوره‌ های تخصصی است؛ دوره‌هایی که آموزشگاه‌های تخصصی آشپزی و شیرینی پزی در سراسر جهان برگزار می‌کنند. به عبارتی، یادگیری آشپزی حرفه ای مستلزم شرکت در این دوره های تخصصی است. در واقع، هر سرآشپز حرفه‌ ای که این روزها حرفی برای گفتن دارد، هر چقدر هم که علاقه و استعداد ذاتی، مشوق او در این مسیر بوده باشد، قطعا و دست‌کم شرکت در یک دوره تخصصی آشپزی و شیرینی پزی را در کارنامه خود دارد که توانسته پتانسیل استعداد او را بالفعل کند. اهمیت گذراندن دوره های تخصصی و شرکت در کلاس آکادمی‌های آشپزی به قدری بالا است که اکثر سرآشپزهای بین المللی حضور در این دوره‌ها را توصیه می‌کنند. صرف‌نظر از تمام این موارد، مدرک ارایه شده توسط آکادمی یا مدرسه آشپزی به هنرجو، موضوعی است که می‌تواند سطح کیفی و علمی آموزشگاه‌ها را به رخ یکدیگر بکشانند. بسیاری از آموزشگاه های آشپزی و شیرینی پزی هستند که صرفا هنرجو می‌پذیرند و مدرکی که به آنها ارایه می‌دهند، گواهینامه‌ای است جهت تایید گذراندن دوره در آموزشگاه. این گواهی‌نامه‌ها و مدارک اعتبار جهانی ندارند. قطعا چنین آموزشگاه‌هایی از سطح علمی بالایی برخوردار نیستند، البته این امر فقط محدود به ایران نیست و در تمام دنیا آموزشگاه‌هایی دایر هستند که تخصصی فعالیت نمی‌کنند و صرفا جهت آموزش تعدادی غذا برای رفع نیاز شهروندان، فعال هستند؛ چنین آموزشگاه‌هایی با توجه به رسالت خود، هزینه ثبت نام بالایی هم ندارند.


آموزشگاه معتبر؛ تضمین یادگیری هنرجو

به همان نسبت که آموزشگاه‌های معمولی برای آموزش در هر رشته‌ای وجود دارند، آکادمی‌هایی هم هستند که دلسوزانه، آموزش اصولی را رسالت فرهنگی خود قرار داده‌اند و به نحو احسن و با بالاترین کیفیت ممکن این کار را انجام می‌دهند. در خصوص آموزشگاه آشپزی و شیرینی پزی نیز این امر صادق است. در این حوزه، در سطح تهران و سایر استان‌ها، آکادمی‌هایی تاسیس شده‌اند که به ارایه دوره‌های آشپزی و شیرینی پزی می‌پردازند و کیفیت آموزش بالایی هم دارند. آموزشگاه ساناز سانیا به عنوان اولین آکادمی تخصصی آشپزی و شیرینی پزی و با توجه به سابقه دیرینه خود در امر آموزش و همچنین بهره‌گیری از رهنمودهای دکتر ساناز مینایی یکی از موفق‌ترین مدارس آشپزی است که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کند و مدرک بین المللی آشپزی هم به هنرجو ارایه می‌دهد. 
یادگیری آشپزی در آموزشگاه ساناز سانیا به صورت ورکشاپ صورت می‌گیرد. با شرکت در دوره های آشپزی در این آموزشگاه، به صفر تا صد آشپزی مسلط خواهید شد. در واقع، ورکشاپ آموزش آشپزی در آموزشگاه سانازسانیا، کلاس آشپزی تخصصی است که تمام هنرجویان در روند آموزش دخیل هستند و در حین اجرای دستور غذا، هر گونه ابهام و اشکال را می‌توانند از استاد یا مربی بپرسند. این سبک از آموزش – آموزش حضوری آشپزی – یکی از موفق‌ترین سبک‌های آشپزی در بین آموزشگاه‌ها به شمار می‌رود چرا که سیلابس‌های آموزشی آن منطبق بر استانداردهای جهانی آشپزی تدوین شده است. دوره های حضوری آشپزی در آموزشگاه سانازسانیا عبارتند از 1: آشپز پایه که صفر تا صد مهارت‌ها و تکنیک ‌های آشپزی را شامل می‌شود؛ 2: آشپزی ایرانی که دوره‌ای جامع از فرهنگ آشپزی ایرانی را شامل می‌شود که در آن به آموزش انواع صبحانه، آش، پیش غذا، کوکو، کتلت، شامی، کوفته، دلمه، خورش، پلو و ته چین از سبک آشپزی شهرهای مختلف پرداخته می‌شود؛ 3: آشپزی ملل که در دو دوره 6 جلسه ای تشکیل می‌شود و در این دوره‌ها می‌توانید با سبک آشپزی برزیلی، آشپزی مکزیکی، آشپزی فرانسوی، آشپزی روسی، آشپزی یونانی، آشپزی هندی، آشپزی عربی، آشپزی اسپانیایی، آشپزی اروپای شرقی، آشپزی ایتالیایی، آشپزی ترکیه‌ای و آشپزی چینی آشنا شوید؛ و 4: سبزی آرایی و گارنیش که شیوه‌های مختلف گارنیش غذا و چیدمان میز و همچنین میوه ‌آرایی و سبزی‌ آرایی را شامل می‌شود. علاوه بر این دوره‌ها، کلاس‌های حضوری شیرینی پزی نیز شامل آموزش شیرینی‌های خشک و سنتی، شیرینی مدرن، شیرینی فرانسوی، دسر، کیک، نان است که در قالب پکیج قنادی ارایه می‌شوند و شرکت‌کنندگان با حضور در این دوره‌ها می‌توانند مدرک قنادی دریافت کنند. خبر خوب برای افرادی که فرصت شرکت در کلاس های حضوری را ندارند و نمی‌توانند از آموزش حضوری آشپزی بهره‌مند شوند، اینکه آموزشگاه آشپزی سانازسانیا تمام دوره‌های فوق را به صورت آموزش آنلاین نیز ارایه می‌دهد. نکته قابل توجه اینکه دوره های آنلاین آشپزی و شیرینی‌ پزی در آموزشگاه سانازسانیا با همان کیفیت کلاس های حضوری ارایه می‌شود و برای رفع ابهامات و سوالات هنرجویان، پشتیبانی و گروه پرسش و پاسخ با مربی نیز در نظر گرفته شده است. 

 

 

مهاجرت با مدرک بین المللی آشپزی

امروز آشپزی به عنوان یکی از مشاغل پردرآمد و محبوب در جهان در نظر گرفته می‌شود طوری که هتل‌ها و رستوران‌های بین‌المللی همواره از استخدام و جذب سرآشپز‌های حرفه‌ای استقبال می‌کنند. اما به جرات می‌توان گفت هر چقدر هم که در امر آشپزی حرفه ای و توانمند باشید، اگر مدرک آشپزی معتبری نداشته باشید کار شما برای مهاجرت به مراتب سخت‌تر می‌شود. اما مدرک بین المللی آشپزی برای مهاجرت چه مدرکی است؟ به طور کلی، تعداد بالایی مدرک آشپزی معتبر و گواهی نامه بین المللی برای مهاجرت وجود دارند. اما یکی از معتبرترین مدارک که مدرک آشپزی بین الملل در نظر گرفته می شود و در تمام دنیا اعتبار دارد، مدرک آشپزی فنی و حرفه ای است. مهاجرت کاری با مدرک آشپزی از اتفاق‌هایی است که اخیرا باب شده است و بسیاری برای اینکه مهاجرت راحت‌تری داشته باشند، متوسل به مدرک آشپزی بین الملل می‌شوند و برای دریافت این مدرک خود را ملزم به یادگیری آشپزی و شیرینی پزی می‌کنند. آموزشگاه سانازسانیا از آکادمی‌های تراز اول در حوزه آشپزی و شیرینی پزی است که علاوه بر ارایه مدرک داخلی مجموعه که مدرکی قابل ترجمه و معتبر است، مسیر را برای ثبت نام هنرجو در آزمون فنی حرفه ای فراهم می‌کند تا هنرجو بتواند پس از قبولی در آزمون، مدرک معتبر، قابل ترجمه و بین المللی از سازمان فنی و حرفه ای کشور دریافت کند. مدرک بین المللی فنی و حرفه ای معتبرترین مدرک برای مهاجرت محسوب می‌شود.


از جمله مدارکی که سازمان فنی و حرفه ای ارایه می‌دهد، می‌توان به «آشپز سنتی»، «آشپز غذاهای فوری»، «آشپزی با مایکروویو»، «آشپز درجه 1»، «آشپز درجه 2»، «دسرساز بین الملل»، «دسرساز سنتی»، «کیک ساز و ترساز»، «طباخ آبزیان»، «سالادساز و اردورساز»، «نانوای نان ‌های حجیم و نیمه حجیم»، «نانوای نان های حجیم و نیمه حجیم با تخصص خمیرساز ماهر»، «نانوای نان های حجیم و نیمه حجیم با تخصص فردار ماهر»، «کباب زنی و تخته کاری»، «پیتزاپزی»، «سفره آرایی»، «قصاب»، «متصدی کافی شاپ»و ... اشاره کرد. با شرکت در هر کدام از این دوره‌ها، می‌توانید پس از قبولی در آزمون، مدرک فنی حرفه ای مربوطه را دریافت کنید. کانادا، آلمان و استرالیا از جمله کشورهایی هستند که میزبان بیشترین مهاجرت با مدرک آشپزی هستند. لازم به توضیح که اعتبار مدرک فنی و حرفه ای 5 ساله است و پس از این مدت، هنرجویان باید نسبت به تمدید مدرک خود اقدام کنند.


مدرک گلدن شف چیست؟

آموزشگاه سانازسانیا نخستین آموزشگاهی است که در سال ۱۳۷۱ به طور اختصاصی فعالیت خود را با آموزش هنر آشپزی و شیرینی‌پزی به علاقه‌مندان به این رشته آغاز کرد. با وجود گشایش آموزشگاه‌های دیگر در سراسر کشور، اما همچنان سانازسانیا به دلیل تدوین استانداردهای ۱۷ گانه گلدن‌ شف برترین و باکیفیت‌ترین آموزشگاه آشپزی شناخته می‌شود. هنرجویان می‌توانند با گذراندن دوره‌های گلدن ‌شف، مدرک قابل ترجمه دریافت کنند.
تجربیات ارزشمند ۴۰ ساله موسسه فرهنگی هنری پویاسازان سانازسانیا، ترجمه استانداردهای آکادمیک آشپزی استرالیا و کانادا، سفر به آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های برتر دنیا و همچنین وام گرفتن از فرهنگ و سنت‌های اصیل ایرانی همگی دست به دست هم داد تا استانداردهای گلدن شف تدوین، ثبت اختراع و برگزیده نخبگان کشوری شود. لازم به توضیح که کشورهایی مانند مالزی و استرالیا با انعقاد قراردهایی با موسسه سانازسانیا، این استانداردها را به رسمیت شناختند، به این صورت که دریافت‌کنندگان مدرک گلدن شف می‌توانند از این کشورها نیز مدرک دریافت کنند. علاوه بر این، پودمان‌های استانداردهای گلدن شف برای دانشگاه علمی و کاربردی نیز تدوین شده است.

 


سیلابس‌های آموزشی دوره گلدن شف یا سرآشپز طلایی که توسط ساناز مینایی و فرزندان او به ثبت اختراع رسید، منطبق بر سیلابس‌‎های آموزشی استاندارد جهانی و همسو با آموزش های برترین آکادمی‌های آشپزی جهان است. لازم به توضیح که مدرسان گلدن شف همگی از اساتید برجسته در حوزه آشپزی و قنادی هستند که زیر نظر ساناز مینایی به تدریس دوره سرآشپز طلایی مشغول هستند. گفتنی است که گلدن شف نیز مدرک معتبر جهانی و قابل ترجمه است.

 

بازار کار آشپزی

هر فردی که می‌خواهد وارد صنعت آشپزی شود، شاید این دغدغه را داشته باشد که وضعیت اشتغال در این صنعت به چه صورت است؟ آیا اشتغال در این صنعت امنیت شغلی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که آشپزی هم مانند هر شغل دیگری فراز و نشیب‌های خاص خود را برای موفق شدن دارد. رشد صنعت آشپزی در سال‌های اخیر، تقاضای زیادی برای سرآشپزهای ماهر در سراسر جهان به وجود آمده است. از طرف دیگر، شکوفا شدن صنعت توریسم و گردشگری نیز به این موضوع کمک کرده و باعث شده بازار کار آشپزی قدرتمند از پیش ظاهر شود. 


 

نظرات

مطالب مرتبط

چدنی لعاب‌دار یا چدنی معمولی؟!

قطعاً بسیاری از شما ظروف چدنی در آشپزخانه خود دارید، اما بهتر از آن‌ها، ظروف چدنی لعاب‌دار هستند چراکه نگهداری این ظروف خیلی بهتر و راحت‌تر است.

همه چیز در مورد نخودفرنگی

نخودفرنگي از جمله سبزيجاتي است که به صورت فصلي کشت ميشود و طرفداران بسياري نيز دارد پس بهتر است همه چیز را درباره آن بدانید.

آشپزی بدون ادویه بی‌ معنی است

به جهت اهمیت استفاده از ادویه‌ها در آشپزی و تنوع آن‌ها، بر آن شدیم تا در این مطلب تعدادی از ادویه‌های کاربردی را به شما معرفی کنیم.

اشتباهات رایج در آشپزی

آشپزی هم مانند هر رشته و هنر دیگری تکنیک‌های مختص به خود را دارد. گاهی اوقات با انجام یک اشتباه کوچک، نتیجه کار دور از انتظار می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها