چگونه آشپز حرفه‌ ای شویم؟

چگونه آشپز حرفه‌ ای شویم؟

آشپزی از آن دسته هنرها و مهارت‌هایی است که می‌توان آن را در چند شاخه، دسته‌بندی کرد. در نگاه کلی، آشپزی امری است که همه تا حدی باید آن را بلد باشند تا بتوانند نیاز روزانه خود به تهیه غذا را برطرف کنند. این دسته از افراد، از هر طریقی خواه از مادر، خواه از کتاب و مجله و خواه از شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند تعدادی غذا آموزش ببینند و با تهیه آن به اصطلاح کار خود را راه بیاندازند. اما بسیاری پا را فراتر قرار داده و می‌خواهند به هنر خود، پر و بال بدهند. به عبارتی، حضور در آشپزخانه و صرفا تهیه یک غذا به عنوان رفع تکلیف دیگر آنها را راضی نمی‌کند. اینها به قدری در آشپزی غرق شده‌اند که چاره‌ای جز حرفه‌ای شدن ندارند. آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید آشپزی حرفه ای را تجربه کنید؟ اما برای اینکه به یک آشپز حرفه ای تبدیل شویم، چه فاکتور و شاخصه‌هایی را باید داشته باشیم؟

 

چگونه به یک آشپز حرفه ای تبدیل شویم؟

این واقعیت را باید قبول کرد که هر چقدر هم استعداد آشپزی داشته باشیم، هر چقدر هم به کتاب‌های آشپزی مختلف دسترسی داشته باشیم و هرچقدر هم در اینستاگرام و یوتیوب خود را غرق در آموزش‌ های آشپزی کنیم، بدون گذراندن دوره‌ های تخصصی آموزشی، حرفه ای شدن را باید فراموش کنید چرا که آشپزی هم مانند هر مهارت دیگری، اصول پایه ای خود را دارد که می‌توان از آن به الفبای آشپزی تعبیر کرد. شاید جسته و گریخته در کتاب و یا شبکه‌های اجتماعی بتوان موضوعی پیدا کرد که بخشی از اصول پایه‌ای آشپزی را آموزش داده باشد، اما اینکه به طور جامع و یکجا بتوان به منبعی از الفبای آشپزی در فضای اینترنت دست پیدا کرد تا با تکیه بر آن، آرزوی حرفه ای شدن را در خود بپرورانید، امری اشتباه و غلط است. حرفه ای شدن در هر رشته ای مستلزم آموزش و البته آزمون و خطاهای فراوان است. به قول یکی از سرآشپزهای حرفه ای، برای اینکه بتوانید یک فیش اند چیپس عالی درست کنید، باید دست‌کم 10 پانزده مدل فیش اند چیپس مختلف تست کرده باشید. علاوه بر این، اگر می‌خواهید یک آشپز حرفه‎ ای شوید، باید آشپزخانه حرفه ای داشته باشید؛ یعنی آشپزخانه خود را کاملا تجهیز کنید و تمام ابزارها و لوازم ضروری را فراهم کرده باشید. به عنوان مثال، یک آشپز حرفه ای یا یک سرآشپز نباید برای خرد کردن گوشت، مرغ، ماهی و سبزیجات از یک تخته استفاده کند. خرد کردن هر کدام از این‌ها، تخته برش جداگانه‌ای می‌خواهد چرا که میکروب‌ها و باکتری‌های گوشت مرغ یا ماهی روی تخته می‌ماند و هنگام خرد کردن سبزیجات به آنها انتقال پیدا می‌کند. 
بنابراین برای اینکه خود را به یک آشپز ماهر یا آشپز حرفه ای تبدیل کنید، بعد از کشف استعداد و علاقه به این هنر، باید خود را درگیر آموزش‌های تخصصی آشپزی کنید. دوره های تخصصی آشپزی در آکادمی‌ها و مدارس آشپزی زیادی برگزار می‌شود. سانازسانیا هم به عنوان یکی از آموزشگاه های تخصصی آشپزی و شیرینی پزی و همچنین به عنوان اولین آکادمی تاسیس شده در ایران، برگزاری کلاس های آشپزی و شیرینی پزی را همواره در برنامه خود داشته است که بهره‌مندی از دانش روز و اساتید برجسته و الهام گرفتن از موارد آموزشی بر اساس استانداردهای جهانی، سانازسانیا را به یکی از موفق ترین آموزشگاه های آشپزی در ایران تبدیل کرده است. از این رو، آموزشگاه سانازسانیا سکوی پرتابی خواهد بود برای افراد علاقه‌مند که می‌خواهند آشپزی را حرفه ای بیاموزند.

 


آشپز حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

برای یک آشپز حرفه ای، نتیجه کار - همان طعم و مزه - از همه چیز مهم‌تر است. از این رو، سرآشپز حرفه ای برای اینکه به نتیجه دلخواه خود برسد، نه از هیچ تلاشی دریغ می‌کند و نه در کار خود مضایقه می‌کند. در واقع، نتیجه کار اوست که به او اعتبار داده است و باعث شده تا عنوان «حرفه ای» را با خود یدک بکشد. از این رو، یکی از ویژگی‌های آشپزهای ماهر و حرفه ای، استفاده از مواد غذایی باکیفیت است. هر آشپزی که خود را حرفه ای بداند، به هیچ وجه از مواد غذایی بی‌کیفیت استفاده نمی‌کند. به عبارت دیگر، علاوه بر نقش تکنیک و مهارت در خلق یک غذا، استفاده از مواد غذایی با کیفیت هم عامل مهمی در نتیجه نهایی است. همچنین، همانطور که پیش از این هم به آن اشاره شد، آشپز حرفه ای، آشپزخانه حرفه ای هم دارد. بنابراین، می‌توان یکی از ویژگی‌های اصلی یک آشپز حرفه ای را در آشپزخانه او جست و جو کرد. 
خلاقیت از دیگر ویژگی‌هایی است که یک آشپز حرفه ای باید داشته باشد. درست است که می‌گوییم آشپزی هنری است آمیخته با علم؛ اما باید خلاقیت را هم چاشنی کار کرد تا بتوان غذاهای جدید هم خلق کرد. 
عشق و سخت‌کوشی از ویژگی‌هایی است که آشپزهای حرفه ای با آن درگیر هستند. برای اینکه موفق شوید باید سخت کوشی کنید چرا که حرفه آشپزی در مقایسه با سایر مشاغل ساعات بیشتری شما را درگیر می‌کند، بنابراین باید در این کار غرق شد تا بتوان به موفقیت دست پیدا کرد. 
تحمل استرس و کنترل آن، از دیگر ویژگی‌هایی است که هر آشپز حرفه ای باید آن را در خود تقویت کند. یک آشپز حرفه‌ای، نابغه نیست که حدس بزند در ساعات شلوغ در رستوران یا هتل چه اتفاقی در انتظار اوست، از این رو، باید بتواند استرس خود را کنترل کند و خیلی راحت و با آرامش به کار خود ادامه دهد. 
آشپزی از جمله مشاغلی است که به دلیل سلایق و ذائقه های مختلف، ممکن است بسیاری از افراد نظراتی راجع به طعم غذا و مزه بدهند از این رو، برای اینکه از خود یک حرفه ای بسازید باید توانایی پذیرش انتقادات دیگران را داشته باشید و انتقادپذیر باشید. 

 


وظایف یک آشپز چیست؟

وظایف یک آشپز در درجه نخست شامل مطالعه و بررسی رسپی یا دستور پخت غذا، تعریف منو و آماده کردن غذاهای باکیفیت و عالی است. یک سرآشپز حرفه ای علاوه بر وظایف اولیه باید توانایی این را داشته باشد که وظایفی را به کارکنان آشپزخانه محول کند تا هم از کیفیت خروجی کار مطمئن شود و هم طبق زمان بندی غذای موردنظر را برای میهمانان آماده کند. مدیریت آشپزخانه و توانایی تجهیز آشپزخانه با وسایل ضروری، پخت غذا در زمان مناسب، محول کردن وظیفه به کارکنان آشپزخانه، آگاهی دادن به کارکنان و خدمتکار در مورد جزییات خاص، ارایه بشقاب غذای خاص و جذاب، نظارت به کار آشپزها و کمک آشپزها، چک کردن تازگی مواد غذایی، کنترل کردن انبار مواد غذایی و ... از جمله وظایف و مسئولیت‌هایی است که یک سرآشپز حرفه ای باید انجام دهد.

 


مهارت های آشپز حرفه ای چیست؟

برای اینکه مهارت های آشپزی را در خود تقویت کنید، راهی جز ثبت نام در کلاس های آشپزی پیش روی شما وجود ندارد. سانازسانیا یکی از بهترین گزینه‌هایی است که برای یادگیری، تسلط به فوت و فن آشپزی و تقویت مهارت های آشپزی خود می‌توانید در دوره های تخصصی آشپزی و شیرینی پزی این آکادمی ثبت نام کنید. در واقع، با شرکت در دوره های آشپزی و کلاس های حضوری و دوره های آنلاین، علاوه بر یادگیری و آموزش دستور پخت غذاهای مختلف به فوت و فن آشپزی و تکنیک ها و مهارت های آشپزی هم واقف خواهید. اگر می‌خواهید آشپزی را از صفر شروع کنید، دوره آشپز پایه که شامل تمام اصول کلیدی و پایه ای آشپزی را شامل می شود بهترین کلاس برای شما خواهد بود و یا از سوی دیگر اگر علاقه مند به دنیای قنادی هستید و مهارت کافی در این حوزه ندارید، باید با کلاس قناد پایه کار خود را شروع کنید و بعد وارد کلاس هایی همچون دسرسازی، کیک سازی، شیرینی سنتی و مدرن و فرانسوی شوید. 

 


میانگین حقوق آشپزی حرفه ای چقدر است؟

هر فردی که می‌خواهد وارد صنعت آشپزی شود، شاید این دغدغه را داشته باشد که وضعیت اشتغال در این صنعت به چه صورت است؟ آیا اشتغال در این صنعت امنیت شغلی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که آشپزی هم مانند هر شغل دیگری فراز و نشیب‌های خاص خود را برای موفق شدن دارد. رشد صنعت آشپزی در سال‌های اخیر، تقاضای زیادی برای سرآشپزهای ماهر در سراسر جهان به وجود آمده است. از طرف دیگر، شکوفا شدن صنعت توریسم و گردشگری نیز به این موضوع کمک کرده و باعث شده بازار کار آشپزی قدرتمندتر از پیش ظاهر شود. اما میانگین حقوق یک آشپز چقدر است. یک آشپز حرفه ای در ایالت نیوجرسی آمریکا سالانه 51.712 دلار، در نیویورک 58.057 دلار، در واشنگتن 48.284 دلار است که به صورت متوسط می‌توان گفت میانگین درآمد یک آشپز در سال 50 هزار دلار است.
 

نظرات

مطالب مرتبط

چدنی لعاب‌دار یا چدنی معمولی؟!

قطعاً بسیاری از شما ظروف چدنی در آشپزخانه خود دارید، اما بهتر از آن‌ها، ظروف چدنی لعاب‌دار هستند چراکه نگهداری این ظروف خیلی بهتر و راحت‌تر است.

همه چیز در مورد نخودفرنگی

نخودفرنگي از جمله سبزيجاتي است که به صورت فصلي کشت ميشود و طرفداران بسياري نيز دارد پس بهتر است همه چیز را درباره آن بدانید.

آشپزی بدون ادویه بی‌ معنی است

به جهت اهمیت استفاده از ادویه‌ها در آشپزی و تنوع آن‌ها، بر آن شدیم تا در این مطلب تعدادی از ادویه‌های کاربردی را به شما معرفی کنیم.

اشتباهات رایج در آشپزی

آشپزی هم مانند هر رشته و هنر دیگری تکنیک‌های مختص به خود را دارد. گاهی اوقات با انجام یک اشتباه کوچک، نتیجه کار دور از انتظار می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها