پاییز را بدون این‌ها سپری نکنید

پاییز را بدون این‌ها سپری نکنید

آشنایی با بهترین و مفیدترین مواد غذایی پاییزی

پاییز در حال تمام شدن است و تنها یک ماه زمان باقی است. این فصل دوست داشتنی علاوه بر زیبایی‌های طبیعی و برگ‌ریزان دل‌انگیزش، خوردنی‌های جذابی هم دارد که نباید از آن‌ها غافل شد. پاییز که می‌آید، بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات سر از خاک بیرون می آورند تا به عرض‌اندام کنند و خودی نشان دهند. در ادامه شما را با مفیدترین و جذاب‌ترین آن‌ها آشنا می‌کنیم تا در این یک ماه باقی مانده طعم ماندگاری از پاییز را در ذهن خود حک کنید.

کدوتنبل

حال و هوای پاییز و سرمای آن جان می‌دهد برای خوردن کدو تنبل. به جرات می‌توان گفت کمتر کسی را می‌توان یافت که از خوردن کدو تنبل دل خوشی نداشته باشد. به عبارت دیگر، کمتر کسی را می‌توان یافت که در طول زندگی خود، پاییز بدون کدو تنبل را گذرانده باشد. کدو تنبل صرف نظر از اینکه خوشمزه و دلچسب است، فواید و خواص فراوانی هم دارد. کدو تنبل سرشار از فیبر است و این ماده کمک می‌کند که برای مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. به گفته پزشکان تغذیه، این ماده غذایی همچنین منبع بسیار عالی از لوتئین و زئاکسانتین است؛ دو آنتی‌اکسیدان قوی که نقش کلیدی برای سلامت چشم‌ها ایفا می‌کنند. پاییز را بدون این ماده پرخاصیت سپری نکنید.

کدوحلوایی

کدوحلوایی هم از جمله صیفی‌جاتی است که در پاییز خودنمایی می‌کند. هرچند شاید برخی از افراد آن را با کدو تنبل مشابه بدانند، اما واقعیت این است که این دو متفاوت از یکدیگر هستند؛ هم از نظر ظاهر هم از نظر برخی فواید و خواص. کدو حلوایی یک ماده غذایی چند کاربردی و سرشار از آنتی‌اکسیدان است که خوراکی عالی برای سلامت چشم و پوست محسوب می‌شود و بدن را از سلول‌های سرطانی محافظت می‌کند. کدو حلوایی را می‌توان به صورت بخارپز تهیه کرد و یا آن را رست کرد و به سس‌های پنیری و یا در سوپ‌ها اضافه کرد.

کلم بروکلی

شاید در بین اعضای خانواده کلم، یکی از شیک‌ترین و جذاب‌ترین آن‌ها، جناب بروکلی باشد چرا که هم رست‌شده، هم بخارپز و هم تازه آن بسیار خوشمزه و لذیذ بوده و خواص فراوانی را در خود جای داده است. بروکلی منبع بسیار عالی از ویتامین‌های کا، سی و ای و سرشار از فولاد، پتاسیم، کلسیم و فیبر است. علاوه بر این‌ها، مصرف بروکلی برای هضم غذا و سلامت قلب و عروق مفید بوده و دارای خواص ضدالتهابی نیز است.

گل‌کلم

گل‌کلم جزء آن دسته از سبزیجات است که در نگاه اول، ممکن است آن را یک ماده غذایی بی‌طعم و مزه تصور کنیم، اما کافی است آن را میهمان کام‌تان کنید تا لذت ببرید. این عضو خانواده کلم‌ها هم فواید زیادی دارد. گل‌کلم حاوی مقادیر زیادی از فیبر، ویتامین‌های گروه ب و انواع آنتی‌اکسیدان است. کمک به کاهش وزن، محافظت از بدن برابر سرطان و بهبود قدرت یادگیری و حافظه از دیگر خواص این نوع کلم است.

چغندر

چغندر به سالادهای پاییزی و سایر سایددیش‌ها رنگ و لعاب خاصی می‌دهد. این ماده غذایی خوشرنگ حاوی مقادیر بالایی از فولاد و پتاسیم است. علاوه بر مصارف مرسوم، می‌توان چغندر را به اسموتی یا کیک‌هایی نظیر کیک رد ولوت (کیک مخمل قرمز) یا کاپ‌کیک با فراستینگ صورتی اضافه کرد.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین، علاوه بر این که می‌توان از آن برای تهیه سایددیش‌های پاییزی استفاده کرد، سرشار از ویتامین آ برای سلامت چشم و فیبر برای سلامت روده‌ها است. بسیاری از کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که به جای خوردن تنقلات بی‌ارزش، سیب‌زمینی شیرین را از طول به ضخامت کمتر از یک سانتی‌متر اسلایس کنید و سپس آن‌ها را در تستر تست کرده و به‌عنوان یک میان‌وعده سبک و مغذی در محل کار یا غیره سرو کنید.

گردو

خوردن روزانه یک مشت مغز گردو، سالم‌ترین چیزی است که می‌توانید در پاییز داشته باشید، چرا که نقش این ماده غذایی در سلامت کلی بدن به دفعات مختلف توسط محققان به اثبات رسیده است. عملکرد شناختی و سلامت ذهن، سلامت قلب، مقابله با سرطان و دیابت، کمک به کاهش وزن و سلامت روده‌ها از مهم‌ترین خواصی است که این ماده غذایی در خود جای داده است. گردو در واقع، یکی از سالم‌ترین و بهترین مواد غذایی است که باید در رژیم غذایی تمام خانم‌ها وجود داشته باشد. گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا3، پروتئین و فیبر است.

سیب

ضرب‌المثل معروف انگلیسی‌ها «روزی یک سیب بخور تا از بیماری‌ها دور باشی» حجت را بر خاصیت‌های این میوه پرخاصیت تمام می‌کند. سیب سرشار از فیبرهای حل‌شدنی است که به حس سیری کمک می‌کند و کلسترول بد را کاهش می‌دهد. سعی کنید این میوه را هر روز در وعده غذایی خود قرار دهید.

کلم بروکسل

کلم بروکسل شاید یکی از آن سبزیجاتی باشد که با یک‌بار امتحان کردن به یکی از مواد غذایی پاییزی موردعلاقه شما تبدیل شود. این نوع کلم در بین سبزیجات دارای پروتئین بالایی است و با مصرف آن می‌توانید نیاز روزانه بدن به ویتامین کا را تامین کرد و سلامت استخوان‌ها را تقویت کرد.

عدس

عدس‌ها از جمله بنشناتی هستند که دارای خواص و فواید زیادی برای سلامتی هستند. آن‌ها سرشار از فیبر، پروتئین و فولاد بوده و یک خوراک عالی برای سلامت قلب محسوب می‌شوند. بسیاری از گیاهخواران این ماده غذایی را با گوشت جایگزین کرده‌اند و ترجیح می‌دهند به جای مصرف گوشت، عدس را در سبد غذایی خود قرار دهند. عدسی، این خوراک ایرانی یکی از بهترین خوراک‌هایی است که می‌توان با سرو آن در هوای سرد پاییزی لذت برد.

انار

انار یکی از بهترین میوه‌های پاییزی است که اگر تا به حال میلی به خوردن آن نداشته‌اید، باید بدانید که سخت در اشتباه هستید. جالب است بدانید که خاستگاه این میوه، ایران است و از این رو، بهترین نمونه‌های این میوه بهشتی در کشور خودمان رشد می‌کند. انار سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین سی است که برای ارتقای سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده که این میوه در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، ضعف و پوکی استخوان، فشار خون و بسیاری دیگر از بیماری‌های مزمن مفید است. از دانه‌های انار می‌توانید در ماست، سالاد و غیره نیز استفاده کنید.

لوبیا

اگر به دنبال این هستید که رژیم غذایی خود را با پروتئین و فیبر تقویت کنید، لوبیا می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. مصرف لوبیا ضمن ایجاد حس سیری در بدن، به حفظ وزن سالم و قند خون در سطح متعادل کمک می‌کند. احتمال ابتلا به چاقی در افرادی که مصرف لوبیا در رژیم غذایی‌شان مرسوم است، کمتر است و طول عمر بیشتری خواهند داشت. علاوه بر این‌ها، احتمال ابتلا به سرطان و دیابت نوع 2 در این افراد بیشتر است.

نظرات

مطالب مرتبط

چدنی لعاب‌دار یا چدنی معمولی؟!

قطعاً بسیاری از شما ظروف چدنی در آشپزخانه خود دارید، اما بهتر از آن‌ها، ظروف چدنی لعاب‌دار هستند چراکه نگهداری این ظروف خیلی بهتر و راحت‌تر است.

همه چیز در مورد نخودفرنگی

نخودفرنگي از جمله سبزيجاتي است که به صورت فصلي کشت ميشود و طرفداران بسياري نيز دارد پس بهتر است همه چیز را درباره آن بدانید.

آشپزی بدون ادویه بی‌ معنی است

به جهت اهمیت استفاده از ادویه‌ها در آشپزی و تنوع آن‌ها، بر آن شدیم تا در این مطلب تعدادی از ادویه‌های کاربردی را به شما معرفی کنیم.

اشتباهات رایج در آشپزی

آشپزی هم مانند هر رشته و هنر دیگری تکنیک‌های مختص به خود را دارد. گاهی اوقات با انجام یک اشتباه کوچک، نتیجه کار دور از انتظار می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها