نگهداری در یخچال ممنوع!

نگهداری در یخچال ممنوع!

بهترین دما برای نگهداری مواد غذایی

یکی از مهم‌‌ترین وسایل خانه و آشپزخانه که با ورود خود تحول بسیار بزرگی در زندگی همه ما ایجاد کرد، یخچال است، این تحول به قدری بزرگ است که امروزه هیچ خانه‌ای را نمی‌توان بدون یخچال یافت؛ اگرچه یخچال یک مکان خنک و خوب برای نگهداری بسیاری از مواد غذایی است و آن‌ها را از خراب شدن و فاسد شدگی مصون نگه می‌‌دارد، اما با این وجود، یک سری مواد اعم از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند که یخچال مکان مناسبی برای نگهداری آن‌ها نیست. در ادامه شما را با این مواد خوراکی آشنا می‌کنیم تا با نگهداری آن‌ها در بهترین دما و بهترین مکان، بهترین کیفیت را از آن‌ها دریافت کنید.

ریحان

اگر این گیاه گرمسیری در دمای زیر 4 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود، خیلی سریع تیره می‌شود. بهتر است این گیاه را در جایی مثل روی پیشخوان آشپزخانه یا در یک جای خنک، به دور از آفتاب نگهداری کنید، همچنین می‌توانید برای اینکه ریحان را تازه نگه دارید، مثل گل با آن رفتار کنید. به این صورت که یک لیوان را از آب پُر کرده و ساقه‌های ریحان را در آن قرار دهید و با یک کیسه پلاستیکی روی آن را بپوشانید تا مرطوب بماند.

سیب‌ زمینی

دمای سرد، نشاسته سیب‌زمینی را به شکر تبدیل می‌کند؛ وقتی این اتفاق می‌افتد بافت سیب‌زمینی شن‌دار و طعم آن نسبتا شیرین می‌شود. بهترین دما برای نگهداری سیب‌زمینی، دمای 7 درجه سانتی‌گراد است، این در حالی است که اکثر یخچال‌ها در دمای 2 تا 3 درجه سانتی‌گراد تنظیم شده‌اند. بهتر است سیب‌زمینی را در یک کیسه کاغذی در جای خنک نگهداری کنید. نور آفتاب باعث می‌شود که کلروفیل (ماده سبزینه) سیب‌زمینی بیشتر شده که این امر سیب‌زمینی را سبز و گاهی اوقات تلخ می‌کند.

پیاز

به‌طور کلی پیاز و خانواده پیازها برای اینکه تازگی خود را حفظ کنند، باید در جریان هوا قرار داشته باشند؛ بنابراین، توصیه می‌شود پیازهای درسته را در یک کیسه کاغذی قرار داده و یک حفره برای گردش هوا در کیسه ایجاد کنید. پیاز را نباید نزدیک سیب‌ زمینی نگهداری کرد، کاری که بسیاری از افراد به اشتباه انجام می‌دهند. پیازها گاز و رطوبتی را از خود منتشر می‌کنند که می‌تواند باعث خرابی سریع‌تر سیب‌ زمینی شود. پیازهای خردشده را در یخچال نگهداری کنید.

سیر

بهترین دما برای حفظ تازگی حبه‌های سیر، دمای بین 15 تا 18 درجه سانتی‌گراد است. پس بهتر است که بوته سیر را در یک ظرف دارای تهویه قرار دهید تا رطوبت در آن در جریان باشد، سپس ظرف را در جای خنکی قرار دهید.

قهوه

رطوبت موجود در یخچال باعث بی‌کیفیت شدن دانه‌‌های قهوه می‌شود، به این معنا که نگهداری قهوه در یخچال، تازگی و طعم خوب و باکیفیت آن را از بین می‌برد. علاوه بر این، هر بار که درِ یخچال باز و بسته می‌شود، دما دچار نوسان می‌شود که این امر می‌تواند حتی باعث بیشتر شدن رطوبت شود. دانه‌های قهوه را در یک ظرف دردار بریزید و در گنجه‌ها یا قفسه‌‌های کابینت نگهداری کنید.

سس تند

سرکه و مواد نگهدارنده موجود در سس‌های تُند آماده، سس را از خراب شدن به‌دلیل قرارگیری در دمای محیط (جای خنک آشپزخانه) حفظ می‌کند. قرار دادن این نوع سس‌ها در یخچال باعث از دست دادن حرارت و تُندی آن‌‌ها می‌شود که در نهایت طعم تُندی که از سس انتظار داریم را نخواهیم داشت.

عسل

این ماده شیرین و چسبناک را نباید در یخچال نگهداری کرد. قرار دادن عسل در دمای سرد باعث می‌ شود که شکرک بزند و بلوری شود. دمای محیط، بهترین و ایده‌آل‌ترین دما برای نگهداری عسل است.

نان اسلایس‌شده

هرچند نگهداری نان در یخچال، از کپک زدن آن جلوگیری می‌کند، اما باید به این نکته هم توجه داشت که قرار دادن نان در یخچال باعث خشک شدن آن هم می‌شود. از این‌ رو، توصیه می‌شود نان اسلایس‌شده اضافی را در فریزر نگهداری کنید و قبل از مصرف از فریزر خارج کرده و در دمای محیط قرار دهید.

خشکبار و مغزها

طعم خشکبار و مغزها با تازگی آن‌ها بسیار ارتباط دارد، هرچه تازه‌تر باشند طعم آن‌ها بهتر خواهد بود. یکی از نکات مهم برای حفظ تازگی و کیفیت طعم آن‌ها، به محل نگهداری مربوط می‌شود. بهترین مکان برای نگهداری آجیل و خشکبار، ریختن آن‌ها در یک ظرف پلاستیکی دردار و قرار دادن در قفسه یا کابینت آشپزخانه است. قرار دادن آجیل و خشکبار در یخچال، باعث می‌شود که آن‌ ها به ویژه انواع پوسته‌ دار بوی یخچال را جذب خود کنند که این خود در بی‌کیفیت کردن طعم آن‌ها تاثیر دارد.

آووکادو

نگهداری این میوه سبز پُرخاصیت، قاعده و قانون خود را دارد. اگر هنوز سفت و یا رسیده است و قصد خوردن آن‌ را در اولین فرصت دارید، بهترین دما برای نگهداری آن، دمای محیط است، اما اگر هنوز کال است، آن‌ها را در یخچال نگهداری کنید تا بیشتر بمانند، چراکه فرایند رسیده شدن آن‌ ها خیلی سریع اتفاق می‌افتد.

میوه‌های هسته‌دار

بر خلاف باور بسیاری از افراد که یخچال را مکانی برای نگهداری تمام مواد غذایی در ذهن خود تصور کرده‌اند، باید گفت که بهتر است میوه‌های هسته‌دار مانند هلو، آلو، زردآلو و شلیل را در دمای محیط نگهداری کرد.

روغن زیتون

به‌ طور کلی روغن‌ها را نباید در دمای خیلی سرد نگهداری کرد. روغن زیتون هم یکی از آن‌ها است. روغن زیتون را باید در مکان خشک و خنک قرار داد. نگهداری آن در یخچال باعث سفت شدن آن می‌شود و حتی می‌‌تواند غلظت آن را مانند کره کند.

خیار

یکی از اشتباهات رایج این است که خیار را پس از خرید در یخچال قرار می‌دهند. قرار دادن خیار در دمای یخچال باعث آب انداختن خیار می‌شود. بهتر است خیار را در دمای محیط، در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای باید ظاهری سفت و تازه داشته باشد. له شدن و چروکیده بودن آن نه چنگی به دل می‌زند نه طعم خوبی دارد. قرار دادن فلفل دلمه‌ای در یخچال باعث له شدن آن‌ها می‌شود. به عبارت دیگر، دمای پایین باعث می‌شود فلفل دلمه‌ای، تُردی خود را از دست بدهد.

شکلات

برای اینکه شکلات، طعم خود را در عالی‌ترین حالت ممکن حفظ کند، بهتر است آن‌ها را در دمای محیط، در جای خشک و خنک نگهداری کنید. قرار دادن شکلات در یخچال باعث دانه دانه شدن بافت شکلات در سطح آن می‌شود.

هندوانه درسته

نیازی نیست که فضای یخچال خود را برای یک هندوانه بزرگ و برش‌نخورده خالی کنید. این میوه درواقع، در دمای محیط بهتر می‌ماند. بهتر است تا زمان برش، آن را بیرون از یخچال و دور از نور آفتاب قرار دهید. پس از برش و اسلایس کردن، می‌‌توانید روی آن را با سلفون بپوشانید و در یخچال نگهداری کنید.

نظرات

مطالب مرتبط

چدنی لعاب‌دار یا چدنی معمولی؟!

قطعاً بسیاری از شما ظروف چدنی در آشپزخانه خود دارید، اما بهتر از آن‌ها، ظروف چدنی لعاب‌دار هستند چراکه نگهداری این ظروف خیلی بهتر و راحت‌تر است.

همه چیز در مورد نخودفرنگی

نخودفرنگي از جمله سبزيجاتي است که به صورت فصلي کشت ميشود و طرفداران بسياري نيز دارد پس بهتر است همه چیز را درباره آن بدانید.

آشپزی بدون ادویه بی‌ معنی است

به جهت اهمیت استفاده از ادویه‌ها در آشپزی و تنوع آن‌ها، بر آن شدیم تا در این مطلب تعدادی از ادویه‌های کاربردی را به شما معرفی کنیم.

اشتباهات رایج در آشپزی

آشپزی هم مانند هر رشته و هنر دیگری تکنیک‌های مختص به خود را دارد. گاهی اوقات با انجام یک اشتباه کوچک، نتیجه کار دور از انتظار می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها