راه اندازی رستوران ایرانی و فرنگی

راه اندازی رستوران ایرانی و فرنگی

علاقه‌مندان به دنیای آشپزی به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ برخی صرفا آشپزی را یاد می‌گیرند تا خالق غذاهای فوق‌العاده در کانون زندگی خود شوند، برخی اما با این هدف آشپزی را دنبال می‌کنند تا با یادگیری آن به عنوان یک سرآشپز در یک رستوران یا کیترینگ مشغول به کار شوند. اما برخی پا را فراتر می‌گذارند و هدف بالاتری را دنبال می‌کنند. یکی از اهداف افرادی که می‌خواهند آشپزی را حرفه ای دنبال کنند، قطعا راه اندازی رستوران است. رستوران داری بدون شک یکی از مشاغلی است که مدیریت آن، با چالش‌های فراوانی روبرو خواهد شد. اینکه تصور کنیم صرفا با تسلط به آشپزی و مهارت‌های آن و داشتن سرمایه لازم بتوان فوری دست به کار شد و رستوران راه‌اندازی کرد، کاملا اشتباه است. لازمه راه اندازی رستوران فقط به دانش آشپزی محدود نمی‌شود. به عبارتی، دنیای آشپزی و پخت غذا با مدیریت رستوران کاملا فرق دارد. از این رو، ارتقای سطح دانش آشپزی و تسلط به مهارت‌های آشپزی تنها بخشی از پیش‌نیازهایی است که برای راه‌ اندازی رستوران به آن نیاز است. از معیارهایی که برای راه اندازی رستوران باید به آن توجه داشت، می‌توان به انتخاب ملک و لوکیشن رستوران، طراحی داخلی رستوران، طراحی منوی رستوران و مواردی از این دست اشاره کرد که با یک مشاوره با اهل فن می‌توان بهترین نتیجه را گرفت. 
آموزشگاه سانازسانیا علاوه بر آموزش تخصصی آشپزی و شیرینی پزی، خدماتی نظیر مشاوره و راه اندازی رستوران را نیز در کارنامه خود دارد. از این رو، هنرجویان یا علاقه‌مندانی که هدفشان از آموزش و یادگیری، راه‌ اندازی رستوران است، می‌توانند از تیم مشاوره سانازسانیا بهره‌مند شوند و با خیالی آسوده نسبت به راه اندازی رستوران اقدام کنند. 
اما به طور کلی، برای راه‌اندازی یک رستوران باید لوکیشن مناسبی انتخاب کرد. داشتن فضای پارک مناسب، در دیدرس بودن، در نظر گرفتن ابعاد مغازه، بررسی پیشینه محله، بررسی موقعیت کسبه محله و بررسی رستوران‌های رقیب تا شعاع 2 کیلومتری از جمله مواردی است که برای راه اندازی رستوران باید به آن توجه کرد.

 

انواع رستوران

وقتی صحبت از رستوران به میان می‌آید، مکانی شیک با میز و صندلی، یک بوفه و صندوق‌دار و تعدادی پیش‌خدمت در ذهن تداعی می‌شود. اما این تمام آنچه که در مورد رستوران وجود دارد نیست. رستوران هم مانند بسیاری از فعالیت‌ها و کسب و کارها، انواع مختلفی دارد. صرفنظر از اینکه برخی در حالت کلی رستوران را به رستوران سنتی و مدرن و یا به شکل‌های باغ رستوران، کافه رستوران و رستوران لوکس تقسیم بندی می‌کنند، باید بدانید که از نظر مفهومی تقسیم‌بندی رستوران خیلی وسیع‌تر از اینهاست که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

 

فست فود

یکی از رستوران‌‎هایی که این روزها حضور بسیار پررنگی در سطح شهر دارد، فست فودها هستند. رستوران‌های فست فود معمولا تنوع غذایی کمتری دارند و نسبت به سایر رستوران‌ها سطح کیفی و کمی پایین‌تری دارند چرا که معمولا از مواد نیمه آماده و یخ زده استفاده می‌کنند. اگر بخواهیم رستوران‌ها را رتبه‌‎بندی کنیم، باید گفت که فست‌ فودها در پایین‌ترین رده قرار می‌گیرند. شاید این ذهنیت برایتان ایجاد شود که رستوران‌هایی همچون مک دونالدز یا کی اف سی آیا کیفیت پایینی‌ دارند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که چنین رستوران‌هایی جزو رستوران‌های فست فود محسوب نمی‌شود. این رستوران‌ها یک پله بالاتر از فست فودها هستند و در دسته فست کژوال‌ها قرار می‌گیرند که در ادامه به معرفی این نوع رستوران می‌پردازیم.

 

رستوران فست فود
 

فست کژوال

همانطور که در بالا اشاره شد، فست کژوال ها یک سطح بالاتر از فست فودها قرار دارند. وجه تمایز فست کژوال ها با فست فودها در درجه اول به استفاده از نوع مواد غذایی بر می‌گردد. در رستوران‌های فست کژوال، از مواد نیمه آماده و یخ زده استفاده نمی‌شود، بلکه برای تهیه غذا از مواد ارگانیک و به صورت روزانه استفاده می‌شود. علاوه بر این، مشتریان این نوع رستوران‌ها می‌توانند روند آماده شدن غذای سفارشی خود را نظاره‌گر باشند و از بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل کنند. 


کژوال داینینگ

رستوران‌های کژوال داینینگ یک سطح بالاتر از رستوران‌های فست کژوال قرار دارند. یکی از تفاوت‌های اصلی رستوران‌های کژوال داینینگ به محیط آنها بر می‌گردد. رستوران‌های کژوال داینینگ از محیطی دلنشین، مدرن و لوکس برخوردارند. علاوه بر این، تنوع غذایی بالاتری هم نسبت به فست کژوال ها دارند. معمولا رستوران‌های لوکس جزو کژوال داینینگ ها محسوب می‌شوند. معیار تشخیص یک رستوران کژوال داینینگ، میزهای رستوران است. سرویس قاشق و چنگال، دستمال کاغذی، نمک و فلفل سرویس‌هایی هستند که به صورت پیش‌فرض روی میزها قرار دارند. رستوران‌های ایتالیایی و بسیاری از رستوران‌هایی که به طور اختصاصی غذاهای فرنگی سرو می‌کنند، جزو کژوال داینینگ ها محسوب می‌شوند.


کژوال پریمیوم

 بعد از کژوال داینینگ، نوبت به کژوال پریمیوم ها می‌رسد. این رستوران‌ها جایگاه بالاتری نسبت به کژوال داینینگ دارند و به عنوان رستوران‌های لوکس شناخته می‌شود. این رستوران‎ها معمولا علاوه بر برخورداری از محیطی لوکس و دلنشین، از موسیقی ملایم یا اجراهای زنده بهره می‌برند. پیش‌خدمت‌هایی با لباس شیک و تمیز، کیفیت غذای فوق العاده و تنوع بالای غذایی و مهم‌تر از همه، قیمت بالا از دیگر شاخصه‌های رستوران‌های کژوال پریمیوم هستند. منوی این دسته از رستوران‌ها باید شامل انواع غذاهای کبابی، غذاهای دریایی، غذاهای محلی، فست‌فود و غذاهای بین‌المللی باشد. در استاندارد جهانی، استعمال دخانیات در این نوع رستوران‌ها ممنوع است، اما برخی از آنها مکانی با تهویه مناسب را برای استعمال دخانیات برای مشتریان در نظر می‌گیرند. 


فاین داینینگ

اما بالاترین سطح از رستوران‌ها، رستوران‌های فاین داینینگ هستند. این نوع رستوران‌ها فقط در برخی از کشورها راه‌اندازی شده‌اند چرا که هزینه‌های بالایی برای راه‌اندازی دارند و افرادی که به این رستوران‌ها می‌روند، از رعایت بهداشت در تمام مراحل پخت و پز و همچنین استفاده از باکیفیت‌ترین مواد غذایی اطمینان دارند. لندن، پاریس، توکیو و رم از جمله شهرهای توریستی هستند که رستوران‌های فاین داینینگ در آنها وجود دارد. شاید عجیب به نظر برسد اما برخی از مواقع، برای سرو غذا در این رستوران‌ها باید از چند ماه قبل میز رزرو کرد. منوی غذایی این رستوران‌ها با نام‌های عجیب و غریب و خاص مزین شده‌اند؛ غذاهایی با حجم کم و قیمتی فوق العاده بالا از ویژگی‌های رستوران‌های فاین داینینگ هستند. 

 

کژوال دانینگ
 

نظرات

مطالب مرتبط

چدنی لعاب‌دار یا چدنی معمولی؟!

قطعاً بسیاری از شما ظروف چدنی در آشپزخانه خود دارید، اما بهتر از آن‌ها، ظروف چدنی لعاب‌دار هستند چراکه نگهداری این ظروف خیلی بهتر و راحت‌تر است.

همه چیز در مورد نخودفرنگی

نخودفرنگي از جمله سبزيجاتي است که به صورت فصلي کشت ميشود و طرفداران بسياري نيز دارد پس بهتر است همه چیز را درباره آن بدانید.

آشپزی بدون ادویه بی‌ معنی است

به جهت اهمیت استفاده از ادویه‌ها در آشپزی و تنوع آن‌ها، بر آن شدیم تا در این مطلب تعدادی از ادویه‌های کاربردی را به شما معرفی کنیم.

اشتباهات رایج در آشپزی

آشپزی هم مانند هر رشته و هنر دیگری تکنیک‌های مختص به خود را دارد. گاهی اوقات با انجام یک اشتباه کوچک، نتیجه کار دور از انتظار می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها