به هیدراته کردن بدن اهمیت دهید

به هیدراته کردن بدن اهمیت دهید

نوشیدنی‌های مفید و غیرمفید برای آبرسانی به بدن

 

هیدراته کردن یا آبرسانی به بدن از مهم‌ ترین مباحثی است که در سلامتی و سیستم ایمنی بدن تاثیر دارند. بدن برای اینکه بهترین عملکرد را از خود  داشته باشد، باید هیدراته باشد یعنی از نظر آب کافی تامین باشد. آبرسانی به بدن همانطور که از نام آن پیداست از طریق نوشیدن مایعات انجام می‌شود. اما با این حال، نوشیدنی‌هایی هستند که نه‌ تنها تاثیرگذار نیستند، بلکه باعث از دست رفتن آب بدن نیز می‌شوند.

 

نوشیدنی‌های مفید

آب

تعجب نکنید! بله آب. همین آب ساده که هر روز آن را نوش جان می‌کنید، بهترین راه برای هیدراته نگه داشتن بدن است. حتما از خود سوال می‌کنید نوشیدن چه مقدار آب به هیدراته نگه داشتن بدن کمک می‌کند؟ قطعا این قانون نانوشته را شنیده‌‌اید که باید روزانه 8 لیوان آب بنوشیم؛ به همین قانون عمل کنید.

 

شیر

از آنجایی که شیر بسیار غلیظ‌‌تر از آب است، شاید این ذهنیت برایتان به وجود بیاید که این نوشیدنی لبنی ممکن است نه‌تنها بدن را هیدراته نکند، بلکه می‌تواند مانع آبرسانی به بدن نیز شود؛ اما این تصور کاملا اشتباه است. شیر علاوه بر دارا بودن مقادیر بالایی از کلسیم و ویتامین D، حاوی پروتئین است که سوخت بدن شما را حتی در گرم‌‌ترین روزها حفظ می‌کند، این در حالی است که آب چنین ویژگی و خاصیتی ندارد. پس این ذهنیت را از خود دور کنید که شیر، صرفا مخصوص کودکان است.

 

آب طعم‌دارشده با میوه

اگر میلی به نوشیدن آب ساده در طول روز ندارید، می‌توانید از میوه‌‌ها و سبزیجات کمک بگیرید. برای این کار می‌توانید برش‌های لیموترش و ریحان یا خیار و نعناع را در آب ریخته تا آب طعم‌‌دار شده و نوشیدن آن دلچسب‌تر شود.

 

آب میوه

آب میوه، تقریبا دارای 85 درصد آب است که آن را به یک نوشیدنی ویژه برای هیدراته کردن بدن تبدیل می‌کند. مهم‌تر آنکه آب‌میوه‌‌های طبیعی به‌دلیل دارا بودن ویتامین‌ها گزینه سالمی محسوب می‌شوند؛ البته اگر می‌خواهید از آب‌ میوه بسته‌‌بندی و شرکتی استفاده کنید، به میزان محتوای شکر آن توجه کنید، برخی از آنها حاوی مقداری شکر اضافه هستند که این موضوع، خود مانع آبرسانی صحیح به بدن می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود حتما از آب میوه طبیعی استفاده کنید. برخی از میوه‌ها نیز مانند هندوانه اگرچه آب میوه نیستند، اما با خوردن آنها آب مورد نیاز بدن تا حد قابل توجهی تامین می‌شود.

 

چای

انواع چای بدون کافئین گزینه‌‌ای عالی برای هیدراته کردن بدن محسوب می‌شود، به ویژه اگر از دم شدن برگ چای در آب داغ حاصل شود. تفاوتی نمی‌کند که این نوشیدنی دمنوش باشد یا چای سبز و سیاه یا حتی چای بابونه، سرد باشد یا داغ، آنچه اهمیت دارد این است که چای همانند آب، خاصیت آبرسانی برای بدن دارد. علاوه بر این‌ها، چای سرشار از آنتی‌اکسیدان است. هرچند بهتر است در کل از مصرف کافئین پرهیز کرد، اما نوشیدن چای معمولی در حد تعادل، در آبرسانی برای بدن تاثیرگذار است.

 

آب نارگیل

آب نارگیل جزء نوشیدنی‌هایی است که با نوشیدن آن می‌توان هیدراته بودن بدن را تضمین کنید، از این‌رو در زمینه آبرسانی برای بدن عملکرد بهتری نسبت به سایر آب‌ میوه‌‌ها دارد. علاوه بر این، از نوشیدنی‌‌های دیگر نیز سالم‌‌تر است؛ چراکه قند کمتری دارد.

 

 

نوشیدنی‌های غیر مفید

سودا (آب گازدار)

نوشیدنی‌های گازدار نیز حاوی کافئین هستند و در هیدراته کردن بدن تاثیر عکس دارند، چراکه حاوی مقادیر بالایی شکر و سدیم هستند. از این‌رو برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌‌ها گزینه‌‌ای مضر به شمار می‌روند. اما به هر حال نوشیدنی‌های گازدار در مواقعی به ویژه هنگام تشنگی شدید بسیار وسوسه‌‌برانگیز می‌شوند، اما به‌ جای نوشیدن یک کوکا یا نوشابه‌‌های دیگر می‌توانید از سودا استفاده کنید که عوارض جانبی کمتری نسبت به نوشابه‌‌ها دارد.

 

ماءالشعیر

نوشیدنی‌های الکلی باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود و هرچه میزان الکل آن‌ها بالاتر باشد، تاثیر بیشتری در از دست رفتن آب بدن دارند، اما ماءالشعیر یا سایر نوشیدنی‌های مالت از آنجایی که فاقد الکل هستند، می‌توانند گزینه بهتری باشند، اما به هر حال در مصرف آنها نیز نباید زیاده‌‌روی کرد.

 

هات‌چاکلت

هات‌چاکلت، هم کافئین فراوان دارد. یک فنجان هات‌‌چاکلت حاوی شکر و کالری بیشتری از سودا است و نوشیدن آن باعث می‌شود بدن آب زیادی را از دست دهد، اما خیلی جای نگرانی نیست. هات‌ چاکلت نوشیدنی است که در تابستان به ندرت مصرف می‌شود. مصرف عمده این نوشیدنی در زمستان و هوای سرد است. در زمستان‌، معمولا سوپ و خوراک‌‌های آبکی بیشتر سرو می‌شود که تاثیر زیادی در آبرسانی برای بدن دارند؛ بنابراین با توجه به سرو سوپ‌ها و خوراک‌های آبکی، نوشیدن یک فنجان هات‌چاکلت، گهگاهی در زمستان خیلی آسیب‌رسان نخواهد بود.

 

قهوه

نوشیدن قهوه اگر در حد تعادل مصرف شود، ضرری ندارد، اما وقتی به سراغ فنجان سوم می‌روید، بدن شروع به اذیت شدن می‌کند. نوشیدن بیش از 200 تا 300 میلی‌گرم کافیئن در روز، مقداری که در دو تا سه فنجان قهوه وجود دارد، می‌تواند باعث از دست رفتن آب بدن شود. خود را محدود به یک تا دو فنجان قهوه در روز کنید. نوشیدن کمتر قهوه شما را کمتر مضطرب می‌کند.

 

لیموناد

اگرچه طعم ترش و شیرین به‌ویژه در هوای گرم وسوسه‌انگیز است، اما لیموناد سرشار از شکر است که این میزان شکر بیش از نیاز بدن است. به‌جای لیموناد، از برش لیموی تازه در آب استفاده کنید که گزینه سالم‌تری است.

 

آیس تی (چای سرد) شیرین‌شده

چای سرد هرچند گزینه‌ای جذاب به نظر می‌رسد، اما وقتی پای هیدراته کردن بدن به میان می‌آید، به انتخابی نامطلوب تبدیل می‌شود. میزان شکر اضافه‌ شده در این نوشیدنی تمام فواید آن، ازجمله آنتی‌ اکسیدان‌های چای را از بین می‌برد؛ بنابراین چای سرد را می‌توان بیشتر به‌عنوان دسر معرفی کرد تا یک نوشیدنی؛ البته این به آن معنا نیست که هرگز این نوشیدنی را سرو نکنید؛ باید همراه این نوشیدنی آب زیادی بنوشید تا اثر منفی آن را از بین ببرد.

 

نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا

نوشیدنی‌های انرژی‌زا اگرچه در ظاهر خود نام انرژی‌زا بودن را دارند، اما به‌دلیل برخورداری از مقادیر فراوان کافئین، شکرهای مصنوعی و مواد شیمیایی پیچیده، خاصیت هیدراته کردن را ندارند و خیلی زود باعث عطش می‌شوند.

 

شیر طعم‌ دارشده

شیر ساده به خودی خود گزینه‌ای عالی است، اما وقتی شکرهای غیرضروری یا سایر مواد طعم‌ دهنده به آن اضافه می‌کنید، خاصیت هیدراته کردن آن از بین می‌رود. اگر ویژگی هیدراته کردن شیر برایتان مهم است، از اضافه کردن شکلات، توت‌ فرنگی و وانیل به شیر خودداری کرده و آن را ساده بنوشید.

نظرات

مفید بود

پاسخ دهید

عالی بود

پاسخ دهید

مطالب مرتبط

آشنایی با تمرینات هوازی

ورزش‌هایی که به‌طور مستمر بیش از ۲ دقیقه طول می‌کشند و ضربان قلب در هنگام انجام تمرین، کمتر از ۷۰ درصد حداکثر ضربان قلب باشد، تمرینات هوازی هستند.

آشنایی با تمرینات بدن‌سازی

بسیاری از افراد به باشگاه‌های بدن‌سازی می‌روند و تمرین‌ ورزشی انجام می‌دهند و همین تمرین‌ها باعث تقویت توان آن‌ها می‌شود.

حفظ تناسب اندام

می‌توان با رعایت یک سری نکات کلیدی و انجام کارهای ساده، هم از تعطیلات لذت بُرد و هم تناسب اندام را حفظ کنیم.

باورهای غلط در مورد مصرف آجیل

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد همچنان مبهم باقی مانده، این است که آیا خوردن آجیل باعث چاقی می‌شود یا خیر؟!

پربازدید‌ترین‌ها