حضور ساناز مینایی در تداکس تهران

حضور ساناز مینایی در تداکس تهران

تداكس تهران ميزبان جمعي بود كه ويژگي مشتركشان بلندپروازي و موفقيتشان است؛ انسانهايي كه توانسته اند فعل خواستن را صرف كنند و حالا در گذار از مسير سخت و پرفراز و نشيب موفقيت، تجربه هاي گرانقدرشان راه گشاي بسياري است كه آرزوي گام برداشتن در اين مسير را دارند. تداكس تهران اين بار و در اين رويداد افرادي معرفي كرد كه با وفاداري به گذشته شان، نخواستند عادي زندگي كنند و گام هايي بلند براي عالي شدن و عالي ماندن برداشتند. تداكس تهران با انتخاب اين جمع و معرفي آنها به مردم، تلاش كرد ظرفيت هاي ناشناخته انسان را به او يادآور شود. همين شد كه «دكتر ساناز مينايي»، يكي از 8 فرد موفق اين جمع در سخنراني خود تاكيد كرد كه راز موفقيت به ياد داشتن مكتب مادري و اصالت فرهنگي است. در ادامه دكتر ساناز ميناني از راه طولاني رسيدن به جايگاه انسان موفق گفت و تجربه هايش را با مخاطبان به اشتراك گذاشت. تد (TED )سازماني غيرانتفاعي است که به «گسترش ايده هاي ارزشمند» اختصاص دارد. تد سال 1984 کار خود را با کنفرانسي در کاليفرنيا آغاز کرد و هم اکنون در قالب هايي متنوعي از ايده هاي معتبر حمايت ميکند. در کنفرانس تد، از رهبران انديشه و عمل جهان درخواست ميشود بهترين سخنراني زندگيشان را در 18 دقيقه يا کمتر انجام دهند. از جمله سخنرانان تد ميتوان به راجر ايبرت، شيرل سندبرگ، بيل گيتس، اليزابت گيلبرت، بنويت مندلبرايت، فيليپ ستارک، انگوزي اکانجو ايويلا، براين گرين و ايزابل الند اشاره کرد.  در تداکس تهران، سخنراني هاي زنده به همراه پخش ويدئوهاي تد، جوانه هاي تعامل و روابط عميق بين افراد را شکوفا ميکند. هر رويداد تداکس، از جمله رويداد تداکس تهران، توسط گروهي مستقل برگزار ميشود. هر سال افراد زيادي براي کمک به برگزاري اين مراسم داوطلب ميشوند و بعد از مصاحبه به تيم بزرگ تداکس تهران ملحق ميشوند.
امسال آقاي رضا غيابي و آقاي فرخ شهابي co  organizer و خانم سوگل جودي و آقاي ايمان رضازاده به عنوان organizer، چهارمين سال تداکس تهران  را برگزار كردند. تداكس تهران در 3 سال گذشته، به نشر بسياري از ايده ها در ايران کمک كرده است. عوامل تداكس تهران با نگاهي به گذشته و تاريخ و خوراكيها و طبيعت كشور، آنها را عزيز داشته و به آينده و تمام احتمالات آتي فناوري، اقتصادي و نوآوري چشم دوخته اند و آنها را واكاوي ميكنند.

ساناز مینایی در تداکس تهران از مکتب مادری گفت:
به خاطـر آوریم
وفاداری به فرهنگ باستانی
برای ساناز مینایی اصالت فرهنگ ایرانی حرف اول را میزند. حتی لباس دکتر مینایی در کنفرانس تداکس منقش به منشور کورش بود؛ انتخابی متناسب با فضای سخنرانی. مینایی در فضای مدرن امروز با وفاداری به کیان پارسی سرزمین کهن مادری در این سخنرانی خود را به شیوه پارسی معرفی کرد و با به  خاطرآوردن فرهنگ تغذیه و طبع گرم و سردی که بوعلی سینا پایه گذار آن بوده است گفت: خوراک ما داروی ما و داروی ما خوراک ماست. جمله ای که بیشتر شبیه شعار است اما برای وی پس از سالها تحقیق و پژوهش حکم باور را پیدا کرده است.
«ساناز مینایی»، ششمین سخنران تداکس تهران  بود و با اشاره به نخستین تجربه آشپزی اش در خانه تأکید کرد: «دوست داشتم آشپزی کنم، ولی نمیدانستم چگونه. پس یک روز که پدر و مادرم در منزل حضور نداشتند ؛ برنج را در پلوپز ریختم و بعد عدس هم به آن اضافه کردم. اما هرچه آب آن براثر حرارت تبخیر میشد برنجها بیشتر وا میرفت ولی عدسها فقط چروک برداشته بود.»
مدیر مؤسسه «سانازسانیا»، در ادامه تشریح نخستین تجربه آشپزی اش خطاب به حاضران توضیح داد: «وقتی پدر و مادرم آمدند گفتم آشپزی کرده ام. قابلمه درون پلوپز را که برگرداندم از ته دیگ خبری نبود، همه سیاه بود. غذا نبود.  پدرم به روی خود نیاورد و قاشق برداشت که  به به چه دستپختی! اما تازه وقتی احساس شکست کردم که ریگی درشت زیر دندان پدرم رفت! همانجا با خودم گفتم من باید یک روز در آشپزی حرفی برای گفتن داشته باشم.» و امروز سالهاست که ساناز مینایی در حوزه آشپزی حرفی برای گفتن دارد.
بانوی نخبه کار آفرین و مدیر شایسته ملی سال 1394؛ در ادامه سخنرانیاش برای مخاطبان درباره فعالیت های فرهنگی اش در حوزه آشپزی گفت: «در سال ۱۳۵۷ در سن ۱۶ سالگی شروع کردم به آموزش آشپزی، در سال ۱۳۶۲ نخستین کتاب من منتشر شد و در سال ۱۳۶۴ مجوز نشرگرفتم و ۲۷عنوان کتاب در زمینه آشپزی و شیرینی پزی منتشر کردم. در سال  ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰ اولین استاندارد سازمان فنی حرفه ای در زمینه آشپزی را تدوین کردم و بدین ترتیب جرقه ایجاد اولین آموزشگاه آموزش آشپزی در ایران زده شد.»
وی در بخش دیگری از سخنانش مروری بر تاریخچه ورود قاشق، چنگال و کارد توسط میرزاحسینخان سپه سالار به ایران و آموزش غذاخوردن با آن به ناصرالدین شاه داشت و به حاضران گفت: «این دروغ محض است که ایرانیان تا پیش از این تاریخ در آداب غذاخوردن از قاشق، چنگال و کارد استفاده نمیکردند زیرا کافی است سری به موزه ایران باستان بزنید و ببینید که ما در چه دورهای از تاریخ از این ابزار استفاده میکردیم. اما طی اتفاقاتی که در طول تاریخ رخ داده بود آداب غذاخوردن تغییر کرده بود و میرزاحسین خان سپه سالار آن را صرفاً احیا کرد. به همین دلیل تصمیم گرفتم با مروری بر اشیاء کشف شده از دل تاریخ و سرک کشیدن به موزه ایران باستان فیلم «آداب پذیرایی ایرانیان» را بسازم.

رازهای مکتب مادری
ساناز مینایی با تأکید براینکه ما وارث فرهنگ غنیای هستیم و در دنیایی از اطلاعات گم شده ایم برای شرکت کنندگان در تداکس گفت: «همه چیز گوگل و جستجو در آن نیست. وقتی خودم را در دنیایی از اطلاعات دیدم درس و تحصیل را رها کردم. حتی بازنشر ۲۷ عنوان کتاب قدیمیام را متوقف کردم و شروع کردم به تحقیق و مستندنگاری از آنچه فرهنگ و آداب تغذیه  پذیرایی ما بوده است.»
مینایی با اشاره به ترک تحصیل در همین دوره به تأثیر تحقیقاتش در غذا و علم حاصل از آن اشاره کرد و توضیح داد: «وقتی دیدم علم من با غذاهای من آمیخته شده است آن وقت سراغ علمی رفتم که کسب و کار مرا ارتقاء دهد و همین شد که تازه در ۵۳ سالگی مدرک phd خودم را در زمینه مدیریت کسب و کار گرفتم.» بخش دیگری از سخنرانی ساناز مینایی درباره مستندسازی هایی بود که در استان های مختلف ایران انجام داده است و سیر تحول «خورشخانه ایران باستان » تا «آشپزخانه هر استان» را ایده دیگری عنوان کرد که آن را به عمل تبدیل کرده است. دکتر مینایی موفقیت خود را حاصل توجه به «مکتب مادری» میداند و مکتب مادری را اینگونه تعریف میکند که  وقتی مجموعه ای از فرهنگ های غنی انتقال مییابد به آن مکتب مادری گفته میشود: «سه کشور در دنیا وجود دارد که فرهنگ آن انتقال پیدا کرده است. ایران، ایتالیا و چین. خوارکهای این سه کشور نیز در این انتقال فرهنگ انتقال پیدا کرده اند.»

زمانی برای گردهمایی موفقیت
ساناز مینایی در کنار «رامتین منزهیان»، «لنا وفایی»، «کوثر موحدیان»، «لیلی گلستان»، «کریستوفر رضاعی»، «گلاره کیازند» و «محمد مجیدی» از تبدیل ایده هایشان به عمل، ایجاد کسب و کار و به دست آوردن موفقیت سخن گفتند تا این روز رنگ و بویی دیگر به خود بگیرد.
هدف تداکس تهران حمایت و گسترش ایده های ارزشمند است. تداکس تهران مجموعه ای بومی، از رویدادها و کنفرانس هاست که به صورت مستقل از تد و دیگر تداکسها، توسط تیم تداکس تهران برگزار میشود. این رویدادها که تحت لیسانس سازمان تد (TED) و با احترام به ارزشهای فرهنگی ایران اسلامی و در چارچوب قوانین کشور برگزار می شوند، مخاطبان خاص را برای حضور در رویدادی خاص گرد یکدیگر می آورند. تد که با حروف لاتین TED نوشته میشود، سازمانی غیرانتفاعی است که به «گسترش ایده های ارزشمند» اختصاص دارد. حدود ۳۰ سال پیش تد کار خود را در کالیفرنیا و با یک کنفرانس چهار روزه آغاز کرد و به تدریج توسعه بیشتری یافت.


 

نظرات

مطالب مرتبط

میزبانی و میهمانی در مشهد مقدس

نخستین نمایشگاه اختصاصی برندهای برتر صنعت غذا با حضور افتخاری سانازسانیا

خاک سرخ با ساناز مینایی

بسیاری از غذاهایی که ما امروزه از آن‌ها به‌عنوان غذای هندی، لبنانی و یا عربی یاد می‌کنیم، خاستگاهشان ایران بوده.

حضور سانازسانیا در خیریه دهش پور

برگزای دوره‌های آموزش کافی شاپ در موسسه دهش پور

پربازدید‌ترین‌ها